کاشف ذره خدا درگذشت

به گزارش همه ایده های جدید ، دانشگاه ادینبورگ روز سه شنبه گفت پیتر هیگز، فیزیکدانی که نظریه اش علم را تغییر داد و نیم قرن بعد با اثبات آن برنده جایزه نوبل شد، در سن 94 سالگی درگذشت.

کاشف ذره خدا درگذشت

به گزارش همه ایده های جدید ، پیتر هیگز، فیزیکدانی که نظریه اش علم را تغییر داد و نیم قرن بعد با کشف آن برنده جایزه نوبل شد، در سن 94 سالگی درگذشت. نظریه او در خصوص ذره بنیادی بوزون هیگز (معروف به ذره خدا) بود، کشف بوزون هیگز در سال 2012 در مرکز تحقیقات سرن در نزدیکی ژنو به طور گسترده به عنوان بزرگترین پیشرفت در فیزیک ذرات برای بیش از 30 سال مورد استقبال نهاده شد و آنچه که زمانی علمی تخیلی بود را به واقعیت تبدیل کرد.

دانشگاه ادینبورگ، جایی که هیگز سال ها در آن کرسی استادی داشت، گفت که او روز دوشنبه پس از یک بیماری کوتاه در آرامش در خانه درگذشت.

چیزی که به عنوان بوزون هیگز شناخته شد، معمای این است که چندین ذره بنیادی جرم خود را از کجا می گیرند: با تعامل با میدان هیگز نامرئی که فضا را فرا می گیرد. این تعامل که به مکانیسم بروت-انگلرت-هیگز معروف است، جایزه نوبل فیزیک را در سال 2013 برای هیگز و فرانسوا انگلرت بلژیکی به ارمغان آورد. در سال 1964، اولین مقاله هیگز در خصوص این مدل به وسیله یک مجله فیزیک دانشگاهی در سرن رد شد، این مقاله با عنوان بدون ارتباط با فیزیک رد شد. مقاله تتازه نظر شده او، اگرچه هفته ها پس از مقاله انگلرت و بروت منتشر شد، اولین مقاله ای بود که به صراحت وجود ذره ای تازه را پیش بینی کرد.

در نهایت دانشمندان در آزمایشات خود ذرات بوزون هیگز را پیدا کردند. این کشف، نقطه عطفی در درک از طبیعت بود و هیگز آن را یک اتفاق باورنکردنی در طول زندگی خود خطاب کرد.

بوزون هیگز مدل استاندارد را تکمیل کرد، اما درک کامل آن هنوز ادامه دارد. هیگز در خصوص دستاوردهای خود متواضع بود. او در مصاحبه ای در وب سایت جایزه نوبل، شرح داد که چگونه در صبحی که قرار بود اعلام نوبل 2013 اعلام گردد، توجه رسانه ها را پیش بینی نموده بود و اقداماتی را برای اجتناب از آن انجام داده بود.

منبع: cnn

5858

منبع: خبرآنلاین

به "کاشف ذره خدا درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاشف ذره خدا درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید