برگزاری بیست و یکمین همایش صنعت چاپ در مازندران، سفره ای وسیع، دستان خالی

به گزارش همه ایده های جدید ، خبرنگاران/مازندران بیست و یکمین همایش صنعت چاپ با حضور مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندارن در مجتمع دیدی شهرستان نور برگزار گردید.

برگزاری بیست و یکمین همایش صنعت چاپ در مازندران، سفره ای وسیع، دستان خالی

بیست و یکمین همایش صنعت چاپ در استان مازندران و شهرستان نور در حالی برگزار گردید که علیرغم حیاتی و مهم بودن چاپ و نشر و وابستگی غالب صنایع کشور به این صنعت کاربردی و نیز سهم و نقش عمده آن در اقتصاد و اشتغال اما هم چنان حوزه چاپ درگیر چالش های نخستین و ابتدایی است و خاصه در مازندران از کمبود صنایع مادر با وجود برخورداری از منابع و امکانات موجود بی بهره مانده است.

عباس زارع، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در بازدید از این همایش اظهار کرد: شرایط بسیار سخت مالی در کنار قیمت فزاینده کاغذ و مرکب و تغییر روش و اتوماسیون شدن سیستم ها باعث بروز مشکلاتی شد اما امیدواریم هر چه زودتر از این بحران خارج شویم.

زارع با اشاره به اینکه خام فروشی بزرگترین نقصان در بسیاری از مشاغل بوده که آسیب جدی به کشور وارد نموده است از وجود زیرساخت های بسیار مناسب در حوزه صنایع تکمیلی استان یاد کرد و اضافه کرد: مازندران خاستگاه صادرات مرکبات و بعلاوه برخورداری از انواع صنایع تبدیلی و بسته بندی است که با احیا صنعت چاپ می توان شاهد رویدادهای خوبی بود.

وی، از در اختیار گرفتن تسهیلات دولتی در آینده نزدیک اطلاع داد و انتقال حوزه چاپ به وزارت صمت را نیز منتفی اظهار داشت و گفت: صنعت چاپ همچنان ذیل وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی باقی می ماند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به وجود 150 واحد چاپی فعال در مازندران با سابقه طولانی اشاره و اعلام نمود: ادغام صنوف همگن با حوزه صنعت چاپ به اتحادیه چاپخانه داران یاری بسیار خوبی است اما نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد.

علی اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش اظهار کرد: صنعت چاپ به عنوان صنعت پیشران ارزش والایی در تمام حوزه های صنعتی و مالی داشته و دارد و در بسیاری از کشورها از جمله صنایع سرآمد آن کشورهاست چرا که تمام صنایع بدون استثنا اعم از دارویی و بهداشتی و صنعتی و حتی قطعه سازی به این صنعت وابسته اند.

ابراهیمی، سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم را حمایت از صنعت چاپ عنوان و اعلام نمود: نعمات خداوند در گستره مازندران به مقدار کافی جمع شده اما متاسفانه در حوزه صنعت چاپ عقب مانده است. صنعت چاپ با توجه به زیرساخت های موجود در مازندران احتیاج به توسعه دارد و نتوانسته انتظارها را برآورده کند چرا که شرایط مهیا نیست.

وی با بیان اینکه مواد اولیه بیشترین نقش و مصرف را در چاپ دارد اما علیرغم شرایط و امکانات و منابع موجود در مازندران کمتر مورد توجه قرار گرفته است گفت: مازندران با توجه به شرایط طبیعی و اقلیمی می تواند قطب صنعت چاپ کشور باشد که این موضوع احتیاجمند برنامه ریزی و تلاش مضاعف است.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاغذ را یکی از مواد اولیه صنعت چاپ و نشر و مطبوعات معرفی کرد و یادآور شد: کارخانه ای در کشور ظرفیت نسبتا خوبی دارد اما شرایطی برای این کارخانه به وجود آمده که نتوانسته آن چنان که شایسته است در حوزه چاپ و نشر فراوری داشته باشد که این موضوع جای ابهام دارد.

ابراهیمی اضافه کرد: کارخانه ها و محصولات فراوریی در مازندران نقش قابل توجهی در حوزه اشتغال، اقتصاد و بازار دارند اما متاسفانه در مازندران بستن و خراب کردن و یا تحت الشعاع قراردادن بعضی از زیرساخت هایی که در فراوری نقش عمده دارند، بدل به یک نوع ارزش شده است.

وی با اشاره به اینکه فراوری کاغذ در جهان در حوزه سلولزی نقش بسزایی دارد، از بسته شدن کارخانه ای فعال در ساری با حدود 600 کارگر که مواد اولیه آن چوب است ابراز تاسف کرد و گفت: مازندران در هر حالت و شرایطی می تواند در خدمت فراوری مواد اولیه در بخش سلولزی باشد، انتظار داریم در بخش فراوری و صنعت چاپ و مواد اولیه شاهد شکوفایی آن باشیم که البته این موضوع نگاه خاص مسئولین استان را طلب می نماید.

مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: متأسفانه کاغذی که در خدمت صنعت چاپ و نشر کشور قرار گرفته است رو به تعطیلی است و مواد آن مشابه موادی است که سایر کارخانه های چوب استفاده می نماید؛ سوال اینجاست چطور کارخانه های نئوپان و تخته سه لا و ام دی اف همان مواد را به راحتی از جنگل استحصال می نمایند اما کارخانه های چوب و کاغذ چون در خدمت فرهنگ هستند نمی توانند.

ابراهیمی با ابراز گلایه از اینکه مزارع شرق مازندران به وسیله نوادگان و یادگاران ارباب طاغوت در حال به یغما رفتن است اما کارخانه های ما مزرعه ندارند که زراعت چوب انجام دهند تاکید نمود: می توان راه های مختلفی را پیدا کرد که بدون ویران کردن جنگل ها، مواد اولیه کاغذ ایجاد گردد و به سهولت بتواند در خدمت صنعت قرار گیرد که در این زمینه باید مسئولین استان با ظرفیت های موجود تصمیم سازی نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برگزاری بیست و یکمین همایش صنعت چاپ در مازندران، سفره ای وسیع، دستان خالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری بیست و یکمین همایش صنعت چاپ در مازندران، سفره ای وسیع، دستان خالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید