درک صحیح جامعه از باستان شناسی باعث توسعه پایدار میراث فرهنگی می گردد

به گزارش همه ایده های جدید ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، درک صحیح جامعه از باستان شناسی باعث توسعه پایدار میراث فرهنگی می گردد.

درک صحیح جامعه از باستان شناسی باعث توسعه پایدار میراث فرهنگی می گردد

مصطفی ده پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در چهارمین نشست تخصصی و کارگاه های آموزشی معاونان میراث فرهنگی کشور که در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار گردید، گفت: ترمیم روابط پژوهشگاه با وزارتخانه و استانها و ایجاد تعامل سازنده مغفول مانده است، بسیاری از معضلات به وسیله گفت و گو و رسیدن به زبان مشترک قابل حل است، این نشست فرصتی برای ایجاد تعامل و همکاری دو طرفه است.

وی به ارائه گزارش عملکرد پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پرداخت و اضافه کرد: 255 طرح موضوعی تاریخی فرهنگی، صدور 320 مجوز انجام مطالعات باستان شناسی در کشور، 2700 محوطه مستندسازی شده باستان شناسی در سامانه نقشه باستان شناسی، چاپ 390 مقاله، انعقاد 39 تفاهمنامه بین المللی در حال اجرا، چاپ 13 فصلنامه، برگزاری 9 همایش در سطح ملی و بین المللی از جمله اقدامات اجرا شده از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در دولت سیزدهم است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به نشر و احیای اندیشه و رفتار پژوهشی در بدنه وزارتخانه و استانها با تشکیل شورای پژوهشی وزارتخانه، تعمیق دانش در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با راهنمایی پژوهش های بنیادی و توسعه ای و کاربردی سازی پژوهش با تعریف و پیشبرد پژوهش های مسئله محور به عنوان سیاست ها و برنامه های پژوهشگاه اشاره نمود.

ده پهلوان با اشاره به معین 20 اولویت برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار میراث فرهنگی ادامه داد: در این مسیر ابتدا باید فهم میراثی در جامعه شکل بگیرد. بدنه جامعه و مسئولین باید فهم میراثی داشته باشند و بدانند کاربرد باستان شناسی و میراث فرهنگی چیست، تا زمانی که این اتفاق نیفتد توسعه پایدار در حوزه میراث فرهنگی نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه هدف پژوهشگاه حرکت به سمت مردمی کردن میراث فرهنگی است، اضافه کرد: اگر پژوهشگاه بتواند درک درستی را به بدنه جامعه منتقل کند مسائل مربوط به توسعه پایدار و حفاران غیرمجاز حل خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به استفاده از پژوهش ها در راستای آگاهی بخشی مردم، تسریع در امور و تعامل با سایر دستگاه ها تاکید نمود.

بازنگری و تهیه اطلس های متنوع از جمله زبانی، باستان شناسی، شهرها و مردم شناسی و همکاری در این راستا، تدوین شیوه نامه به منظور استفاده از پژوهشگران داوطلب، برگزاری کارگاه های آموزشی در بخشهای مختلف از جمله حریم، شرایط و روند صدور مجوز کاوش دیگر نکات مطرح شده در این جلسه بود.

وی با اشاره به شروع فعالیت جدی شورای پژوهشی وزارتخانه ادامه داد: به منظور تشکیل شورای پژوهشی استانها مکاتباتی برای معرفی اعضا در حال اجرا است و تا به امروز اعضای شورای پژوهشی بیش از 10 استان نهایی شده اند.

منبع: همگردی

به "درک صحیح جامعه از باستان شناسی باعث توسعه پایدار میراث فرهنگی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درک صحیح جامعه از باستان شناسی باعث توسعه پایدار میراث فرهنگی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید