سریال مشاجره؛ کاوش لایه های سلامت روان به سبک کمدی سیاه

به گزارش همه ایده های جدید ، امروزه حادثه های مرسوم به خشم جاده ای یکی از معضلات رانندگی در برخی کشورها شناخته می گردد. این مساله در ایالات متحده آمریکا به واسطه دسترسی به اسلحه به مسأله ای خطرناک تبدیل شده، از همین رو آثار سینمایی و تلویزیونی مختلفی، به ویژه در سال های اخیر، درباره این موضوع فراوری شده اند. سریال مشاجره (Beef) نیز با رویکردی متفاوت و روان شناختی به مسأله خشم جاده ای می پردازد.

سریال مشاجره؛ کاوش لایه های سلامت روان به سبک کمدی سیاه

داستان سریال درباره دو نفر است که به واسطه یکی از همین حوادث خشم جاده ای با هم برخورد می نمایند و بدون شناخت قبلی، به دشمنان خونی یکدیگر تبدیل می شوند. سریال تازه لی سونگ جین (خالق سریال های دیو (Dave) و ناتمام (Undone) که بارها تحسین شده) درباره یک نزاع جزئی است که به علت کوتاه نیامدن طرفین مدام بزرگ تر و شدیدتر می گردد. این نزاع به قدری گسترده می گردد که دو طرف با انجام اقدامات انتقام جویانه ، سعی می نمایند هر بار بیش از پیش به طرف دیگر آسیب وارد نمایند.

آثار تلویزیونی لی سونگ جین چه علمی-تخیلی باشند و چه درام، همواره طنز منحصر به فرد خود را دارند. ایده و مضمونی که سونگ جین برای سریال مشاجره، که درواقع کمدی سیاه به شمار می آید، انتخاب نموده، تمام و کمال در جهت طنز تیره و تاریکی است که خود به آن علاقه دارد. سریال داستان خود را با حوصله و بدون عجله روایت می نماید، به همین علت زمان می برد تا هر شخصیت در جایگاه خودش قرار بگیرد و سریال به اوج برسد. ریتم آهسته مشاجره به احتمال زیاد عده ای از مخاطبان را پس می زند، اما آن دسته از مخاطبان که از خود صبر نشان بدهند و به سریال اعتماد نمایند، پاداش می گیرند و از شخصیت پردازی های عمیق، کمدی معرکه و داستان گیرای سریال لذت خواهند برد. سریال مشاجره به بینندگان شکیبا نیاز دارد، بینندگانی که اجازه می دهند سریال روند کاشت و برداشت را به درستی طی کند و برای تماشای اوج داستان عجله نمی نمایند.

در سریال مشاجره با ایمی (با بازی الی وانگ) و دنی (با بازی استیون ین) آشنا می شویم، دو نفر با پیشینه های بسیار متفاوت که پس از یک مشاجره ساده بر سر جای پارک، زندگی شان به هم پیوند می خورد. ایمی یک تاجر پیروز است که کوشش می نماید با فروختن شرکت خود از مشغله های خود بکاهد تا بالأخره فرصت کافی برای وقت گذرانی با همسرش جورج (با بازی جوزف لی) و دخترش جونی (با بازی رمی هولت) را پیدا کند. از سوی دیگر دنی شغل ثابت ندارد و هر کار عجیب و غریبی که از دستش بربیاید، انجام می دهد. پدر و مادر دنی چند سال قبل مجبور شدند از آمریکا به کره جنوبی برگردند، حالا با وجود اینکه دنی خرج خودش را هم با زحمت در می آورد، در ذهنش رویای ساختن یک خانه برای والدینش را می پروراند.

ایمی به زودی زود میلیونر خواهد شد و زندگی اش حتی از رویاهای دنی پیشی می گیرد، در حالی که دنی مجبور است همان عایدی اندکی که دارد را برای مایحتاج زندگی روزانه اش خرج کند. در نگاه اول ایمی و دنی از دو دنیای کاملاً متفاوت آمده اند و هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. اما داستان سریال مشاجره به آرامی به مخاطب ثابت می نماید این دو دشمن قسم خورده بیش از آنچه خودشان و ما فکر می کنیم، به هم شباهت دارند. دقیقاً به همین علت است که ایمی و دنی در جهت انتقام گرفتن از یکدیگر، حاضرند به دیگران هم آسیب وارد نمایند و اعتنایی به تاثیری که حس انتقام جویی آن ها روی اطرافیان شان می گذارد، ندارند. آنچه برای این دو اهمیت دارد، تغذیه کردن کینه شان است.

  • 10 بازسازی کره جنوبی از فیلم ها و سریال های محبوب غربی

از همان قسمت اول سریال بر نحوه برخورد ایمی و دنی با افسردگی تأکید می نماید و به عدم پیروزیت آن ها در مدیریت خشم اشاره دارد. حفره ای در قلب ایمی وجود دارد که تا به حال نتوانسته آن را با پول، مادر شدن یا عشق و محبت همسرش پر کند. اما ایمی دوست دارد این حفره را نادیده بگیرد و وانمود کند می تواند به هر آنچه که دوست دارد، دست پیدا کند. او انرژی اش را صرف تظاهر به بی نقص بودن زندگی اش می نماید. آن طرف ماجرا، زندگی دنی به مویی بند است. دنی از فردای خود مطمئن نیست و حتی نمی داند می تواند قبض ها را به موقع پرداخت کند یا خیر.

اگرچه آنچه ایمی و دنی واقعاً به انجام آن نیاز دارند، این است که جلوی آینه نگاه عمیقی به خود بیندازند و از خود بپرسند چرا چنین احساساتی بهشان دست می دهد، اما آن ها ترجیح می دهند تمام مسائل زندگی خود را گردن دیگران بیندازند و خودشان را از جایگاه مقصر تبرئه نمایند. این دو شخصیت به راحتی عصبانی می شوند و تمام انرژی خود را روی مشاجره کردن متمرکز می نمایند؛ چرا که آن ها با دروغ هایی که به خودشان می گویند، متقاعد شده اند رنج و مصیبت های زندگی شان همواره ناشی از دیگران است، نه خودشان.

در همین حال، ایمی و دنی به اطرافیان خود دروغ می گویند، به آن ها خیانت می نمایند و فریب شان می دهند تا بتوانند از دیگری انتقام بگیرند. آن ها به تأثیری که روی اطرافیان شان می گذارند بی اعتنا هستند و با خودخواهی معتقدند انجام این کارها برای ضربه زدن به دیگری، ضرورت دارد و باید انجام گردد. هر دوی این شخصیت ها یک نوع دیدگاه هدف وسیله را توجیه می نماید دارند که از خودمحوری شان نشأت می گیرد.

سریال مشاجره با قاب بندی داستان حول دو شخصیت از طبقات اجتماعی مختلف نشان می دهد چگونه مسائل مربوط به سلامت روان می تواند زندگی فقرا و ثروتمندان را به یک اندازه مختل کند. این موضوع بدان معنا نیست که سریال موضع بدبینانه ای درباره پول و خوشبختی اتخاذ نموده، از قضا مشاجره ضعفی که دنی به خاطر فقر در مبارزه انتقام جویانه اش علیه ایمی دارد را به خوبی به تصویر کشیده.

در حقیقت سریال تمام کوشش خود را می نماید تا به مخاطب نشان دهد چگونه فشار مالی باعث می گردد گرفتن تصمیم های اشتباه در زندگی به امری آسان تر تبدیل گردد. موضوع سلامت روان یک موضوع بسیار پیچیده است که مشاجره به درستی تصمیم گرفته از ساده انگاری آن اجتناب کند. لی سونگ جون به خوبی می داند کوشش مداوم برای تأمین ساده ترین هزینه های زندگی فقط کار را برای حفظ سلامت روان سخت تر می نماید. مدیریت خشم، افسردگی، رشد شخصی و مسائلی از این قبیل برای عده زیادی از افراد علی رغم میل شخصی شان، کارهای بسیار دشواری هستند.

یکی از بزرگ ترین نقاط قوت سریال مشاجره مطلق نبودن شخصیت ها است. هیچ شخصیتی نه کاملاً شرور به شمار می آید، نه کاملاً قهرمان. همه آن ها انسان هستند و درست مثل آدم های واقعی ویژگی های مثبت و منفی دارند. شخصیت های مشاجره فارغ از موقعیت اجتماعی شان، انسان های شکسته، آسیب دیده و خسته ای هستند که سعی می نمایند با چیزهایی که زندگی به آن ها داده بهترین تصمیم ممکن را برای خودشان بگیرند. البته باید به این موضوع اشاره نمود که دنیا بینی خودمحورانه دو شخصیت اصلی باعث شده بیشتر از آدم های عادی تصمیم های اشتباه و بد بگیرند.

اما به هر حال مشاجره کوشش می نماید داستانش را طوری روایت کند تا به بهترین شیوه ممکن این حقیقت که همه انسان ها ثمره تجربیات زندگی خود هستند را برای مخاطب به تصویر بکشد. سریال به ما نشان می دهد چطور خشمگین ترین انسانی که ممکن است بشناسیم، به واسطه اتفاقات پیش بینی ناپذیر و غیر قابل کنترل زندگی، به تدریج به این آدم عصبی و پرخاشگر تبدیل شده. البته همه اشخاص درنهایت باید مسئولیت اعمال خود را بپذیرند، سریال هم درباره ایمی و دنی ما را به همین نتیجه می رساند. اما زمانی که لایه ها و وجوه مختلف یک شخصیت را می بینیم و درک می کنیم که چرا این گونه شده اند، شرور خطاب کردن آن ها به کار دشواری تبدیل می گردد.

با برداشت پیچیده ای که سریال مشاجره از زندگی انسان ها دارد، از ابتدا آشکار بود که برای پیروزیت آمیز بودن، سریال به بازیگران توانا و ماهری نیاز دارد تا به تجسم زنده شخصیت های شگفت انگیز مشاجره تبدیل شوند. خوشبختانه سریال مشاجره دو بازیگر بسیار قدرتمند را در نقش شخصیت های اصلی خود دارد. بدون اغراق می توان گفت ین و وانگ بهترین بازی زندگی حرفه ای خود را در سریال مشاجره ارائه داده اند. با توجه به حرفه این دو بازیگر و نقش هایی که قبلاً بازی نموده اند، این حرف تنها به اندازه اثرگذاری بازی درخشان این دو بازیگر اشاره دارد.

ناگفته نماند که بازی کل هنرپیشه های نقش های مکمل را نیز باید ستایش کرد. لی سونگ جون پیروز شده در مشاجره راهی برای برجسته کردن نقاط قوت هر بازیگر پیدا کند تا به هدف نهایی خود که ساختن مجموعه ای فوق العاده از شخصیت های پرنقص است، دست پیدا کند.

تماشای دیوید چو در نقش یک اراذل و اوباشِ دل رحم به نام آیزاک چو لذت بخش است، مازینوی جوان نیز با بازی خوبی که در نقش پائول ارائه داد، ثابت کرد باید به فرصت های بزرگ تری که لیاقتش را دارد دست پیدا کند. آن طور که به نظر می رسد ماریا بلو نیز از بازی در نقش جردن، یک سرمایه دار آرام و بی خیال لذت برده. درمجموع در 10 قسمت سریال مشاجره آن قدر نکات خوب از بازیگران دیده می گردد که اشاره به همه آن ها در حوصله این مقاله نمی گنجد و باید به همین چند اشاره بسنده کرد.

فصل نخست سریال مشاجره بدون شک آغاز قدرتمندی برای سریال به ارمغان آورد، حال با وجود اینکه هواداران مشتاق تماشا شخصیت های محبوب خود در فصل های بعدی سریال هستند، مخاطبانی که تازه قصد تماشای سریال را پیدا نموده اند، باید برای لذت بردن کامل از سریال انتظارات خود را مدیریت نمایند. چرا که چند قسمت ابتدایی مشاجره ریتم آهسته ای دارند؛ در این قسمت ها ایمی و دنی در حال کاوش زندگی یکدیگر هستند تا ببینند کجا و چگونه می توانند از دیگری انتقام بگیرند، فرایند ای که باعث روایت آرام تر سریال در این قسمت ها شده.

سریال خطوط داستانی متعددی دارد که در خاتمه همه آن ها به هم پیوند می خورند، این امر در قسمت های پایانی مشاجره چندی از بهترین درام های تاریخ تلویزیون را به مخاطب ارائه می دهند. لحن غیرمنتظره و دیدگاه منحصر به فرد مشاجره باعث شده به محبوبیت فوری و زودهنگام دست پیدا نکند، اما با گذر زمان سریال شناخته خواهد شد و هواداران خودش را پیدا خواهد نمود، همان طور که همه سریال های با کیفیت و درجه یک پیدا نموده اند.

سریال تلویزیونی مشاجره یک درام لذیذ با چرخش های داستانی تکان دهنده است که می تواند با مضامین پیچیده ای که در داستان خود دارد، با ظرافت برخورد کند. بدون شک در آینده نزدیک نام مشاجره در میان بهترین سریال های کمدی سیاه خواهد آمد.

منبع: COLLIDER

منبع: دیجیکالا مگ

به "سریال مشاجره؛ کاوش لایه های سلامت روان به سبک کمدی سیاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریال مشاجره؛ کاوش لایه های سلامت روان به سبک کمدی سیاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید