هرم غذایی در خدمت تغذیه سالم

به گزارش همه ایده های جدید ، اگر می خواهید تغذیه درست داشته باشید، این هرم غذایی می تواند شما را برای رسیدن به هدفتان کمک کند و به مرورشاهد سلامت و شادابی درجسم خود باشید.در واقع این رژیم غذایی راه درست تغذیه کردن را به شما نشان می دهد:

هرم غذایی در خدمت تغذیه سالم

هرم غذایی در خدمت تغذیه سالم

اگر می خواهید تغذیه درست داشته باشید، این هرم غذایی می تواند شما را برای رسیدن به هدفتان کمک کند و به مرورشاهد سلامت و شادابی درجسم خود باشید.در واقع این رژیم غذایی راه درست تغذیه کردن را به شما نشان می دهد:

1) همه دانه های خوراکی

بدن انسان احتیاج به کربوهیدرات دارد و بیشترین انرژی خود را از آن به دست می آورد. برترین کربوهیدرات ها از جوی دوسر، گندم و برنج قهوه ای به دست می آید ولی بهتر است که آرد این دانه ها به صورت سبوس دار استفاده گردد زیرا آرد سبوس دار نسبت به آرد سفید دیرتر هضم شده و به تدریج کربوهیدرات مورد احتیاج برای بدن را آزاد می نماید و این امر مانع افزایش انسولین و قندخون به یک باره شده و بعلاوه مانع از افت شدید آن می گردد.برترین کنترل برای قند خون و بعلاوه جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع دوم، استفاده از نان های سبوس دار است.

2) استفاده از روغن های گیاهی مایع

روغن های گیاهی مایع، تاثیر بسیار اعجاب انگیزی در سلامت دارند و خوردن آن در زندگی روزمره باید به صورت یک عادت درآید. روغن زیتون، روغن کانولا، روغن سویا، روغن ذرت، روغن آفتابگردان و بعلاوه از روغن های حیوانی، خوردن روغن ماهی توصیه می گردد. این روغن ها در تنظیم کلسترول خون مفیدند و سکته قلبی را کاهش می دهند.

3) استفاده از سبزی ها (به وفور) و میوه ها (2 تا 3 وعده در روز)

خوردن سبزی ها به طور چشمگیری موجب کاهش حملات قلبی می گردد، بعلاوه از بروز برخی از سرطان ها جلوگیری می نماید، فشارخون را کاهش می دهد، سوء هاضمه را بهبود بخشیده و دردهای مزمن روده و معده را تسکین می دهد. بعلاوه موجب جلوگیری از آب مروارید واختلالات بینایی در سنین بالای 65 سال می گردد.

4)خوردن ماهی، مرغ و تخم مرغ (تا دو وعده در روز)

این مواد منابع مهم پروتئینی هستند، ضمن اینکه خوردن ماهی موجب کاهش بیماری های قلبی هم می گردد.

تخم مرغ را باید در فواصل زمانی طولانی استفاده کرد زیرا دارای کلسترول بالا است، ولی خوردن یک تخم مرغ در صبحانه، از خوردن یک نان شیرین که با آرد سفید و روغن جامد درست شده است، خیلی بهتر است.

5) حبوبات و خشکبار (1تا3 وعده در روز)

حبوبات منبع غنی از پروتئین و سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرها هستند، به خصوص در میان حبوبات، انواع لوبیا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بسکمک از خشکبار مانند: بادام، گردو، بادام زمینی، فندق و پسته که برای سلامت لازم اند.

6) لبنیات و مکمل های کلسیم (1تا2 وعده در روز)

بدن برای داشتن یک استخوان بندی سالم، به جذب کلسیم احتیاجمند است. فرآورده های لبنی قسمت عمده احتیاج بدن به کلسیم را فراهم می نمایند. البته بهتر است در استفاده از لبنیات، از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده گردد.

اگر فرآورده های لبنی را دوست ندارید، از مکمل های کلسیم به صورت روزانه بهره ببرید.

7) گوشت قرمز و کره (به میزان بسیار کم)

این مواد در بالای هرم غذایی جای دارند زیرا آنها دارای چربی های مضر زیادی هستند. سعی کنید به جای گوشت قرمز، مرغ یا ماهی وبه جای کره، روغن زیتون را جایگزین کنید و به این نحو شرایط کلسترول خون خود را بهبود ببخشید.

8) برنج سفید، نان سفید، سیب زمینی، ماکارونی، نوشابه، شیرینی ها (به میزان بسیار کم)

از خوردن این مواد تا جای ممکن باید پرهیز کرد زیرا به سرعت قند خون را افزایش می دهد و موجب چاقی، مرض قند، بیماری های قلبی و دیگر بیماری ها در بدن می گردد.منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "هرم غذایی در خدمت تغذیه سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هرم غذایی در خدمت تغذیه سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید