پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر بسته گردیده است

به گزارش همه ایده های جدید ، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت که پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران بسته گردیده است.

پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر بسته گردیده است

به گزارش همه ایده های جدید ، نشست خبری هادی مظفری ـ مدیرکل جدید مرکز هنرهای تجسمی ـ پیش از ظهر امروز (13 شهریور ماه) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار گردید.

مظفری در ابتدا گفت: من 13 تیرماه 97 به این مرکز آمدم و امروز دو ماه است در این حوزه حضور دارم و فکر کنم تا حدودی می توانم پاسخگوی وضعیت باشم. او ترجیح داد پیش از شرحاتش مورد پرسش همه ایده های جدید قرار بگیرد.

مظفری در پاسخ به پرسش همه ایده های جدید درباره واگذاری موزه هنرهای معاصر اظهار کرد: پرونده واگذاری موزه بسته گردیده است. زمانی که این موضوع مطرح شد و واکنش جدی به موقعی که هنرمندان نشان دادند و حساسیت های خودشان را ابراز کردند و اقداماتی که انجام شد؛ ان شاءلله که این پرونده بسته گردیده و جای نگرانی نیست.

مظفری که در بخش دیگری از نشست بار دیگر درباره بازسازی موزه مورد پرسش نهاده شد، اظهار کرد: درباره بازسازی ما به لحاظ ریالی اصلا عقب نیستیم و شرایط خوبی از نظر مالی داریم.

او در پاسخ به پرسش همه ایده های جدید مبنی بر اعلام رقم هزینه گردیده تا به حال برای به سازی موزه، گفت: تا امروز یک میلیارد و نیم برای موزه خرج گردیده است.

انتشار جزییات نشست با انجمن های هنری

مظفری همچنین درباره انجمن های هنری گفت: من تقریبا از روزی که وارد این مرکز شدم فکر کردم باید به سراغ انجمن های هنری بروم. تفاوت این حوزه با دیگر حوزه های معاونت هنری این است که اینجا ما به عبارتی با هفت انجمن و 9 موضوع روبه رو هستیم. دو حوزه نگارگران و کاریکاتور ساختار انجمنی ندارد من فکر کردم باید به سراغشان بروم و حرف هایشان را بشنوم. نشست های بسیار ارزشمندی بود من می توانم ادعا کنم تقریبا با مسائل جدی انجمن ها آشنایی دارم. برداشت های مفیدی داشتم که در ادامه به بخشی از آن ها اشاره خواهم کرد.

او همچنین درباره اینکه چرا جزییات نشست های او با انجمن ها و ... منتشر نگردیده است، اظهار کرد: شاید نیتی برای سکوت خبر نبود. اگر ماحصل را بخواهید در اختیارتان قرار خواهیم داد.

انتها مرمت موزه هنرهای معاصر تا 116 روز دیگر

او در پاسخ به پرسشی درباره مرمت و بازسازی موزه اظهار کرد: تا به حال 98 روز از کار مرمت گذشته و 116 روز دیگر باید به اتمام برسد. امیدوارم همه چیز خوب پیش برود و اگر مدتی افزوده شد غیرقابل کنترل نباشد. در بام 34 درصد در نما 16 درصد در گالری 18 درصد در سرویس های بهداشتی 3 درصد و در گنجینه یک درصد پیشرفت کار داشتیم و هنوز به بخش تاسیسات وارد نشدیم.

او شرح داد: ما در این زمان طبق جدول کنترل پروژه باید 33 درصد پیشرفت کلی داشته باشیم که به 21 درصد رسیدیم. این درصد قابل قبول است و مشاور قول داده تا انتها شهریور به عدد واقعی برسیم. همچنین در شهریور راندمان موزه را به 65 رساندیم که امیدوارنماینده است.

او اعلام کرد: در کار موزه که اتفاق جدی در مرمت رخ نداده، طبیعی است با چیزهایی روبه رو شوید که قبلا پیش بینی نگردیده است. این موضوع و تغییرات و التهاب بازار نیز روی کار و زمان بندی آن تاثیر می گذارد.

آخرین وضعیت آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر

او درباره لیست آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر نیز اعلام کرد: یکی از موضوعات جدی تجسمی موزه هنرهای معاصر و گنجینه آثار آن است. تعداد عدد 3259 اثرِ ثبت گردیده وجود دارد و 512 اثر موجود است که برخی ممکن است امانت بوده باشد یا هنرمندی برای نمایش به موزه آورده است. هم اینک در دست آنالیز است که این آثار به مجموعه آثار گنجینه اضافه شود یا خیر.

او با بیان اینکه دغدغه لیست آثار گنجینه برای ما پررنگ تر است، ادامه داد: قرار است سه هزار و 259 اثر در سامانه جام ثبت شود، مقدمات این کار رقم خورده است. اما از آنجا که سامانه برای میراث فرهنگی تعریف گردیده است ما مشاوری را استخدام کردیم که تخصص اطلاعات بانکی دارد و قرار است سامانه ای را تشکیل دهیم. این سامانه قرار است تمامی آثار را منتشر کند.

مظفری افزود: در این سامانه خود اثر، ابعاد آن، زمان خرید و همه اطلاعات ثبت خواهد شد. در قدم دوم آثار با اسناد خریداری اش مطابقت داده خواهد شد و در نهایت معاینه حضوری اثر توسط کارشناسان اتفاق خواهد افتاد.

مدیرکل مرکز تجسمی اعلام کرد: ما گزارش فاز یک را ظرف دو ماه ارائه خواهیم کرد. چهار ماه زمان برای معاینه اثر و مطابقت با اسناد خریداری احتیاج داریم. فکر می کنم بعد از این سامانه که خریداری گردیده و مشاور کارش را شروع نموده ظرف دو ماه آینده بتوانیم گزارش دقیق بدهیم.

او تاکید نمود: اطلاعاتی که استخراج شود برای همه قابل دسترس خواهد بود.

بیمه آثار گنجینه منوط به ارزش گذاری

مظفری درباره بیمه آثار گنجینه نیز اظهار کرد: تا زمانی که ارزش آثار تعیین نشود امکان بیمه کردن آن مقدور نیست. اما این به معنای جواب منفی من نیست. ما در این زمینه مشاور را مامور کردیم و آنالیز های خودش را انجام داده است.

او در بخش دیگر این نشست با بیان اینکه حراج یکی از ضروریات اقتصاد هنر در جهان است، اظهار کرد: بخشی از مسائل ما به این برمی شود که آرت فر نداشتیم و به سراغ حراج رفتیم تا هنرمندانی که در آرت فر شناسایی شدند به سمت حراج بروند. این مشکل و رابطه گستته گالری ها را باید حل کنیم اگر این مسائل برطرف و آیین نامه ها بازنگری شود در زمینه حراج به وضعیت بهتری می رسیم.

کوشش می کنیم معدود گالری ها کاری ننمایند که دودش به چشم بقیه برود

مظفری در بخش دیگر سخنان خود درباره نحوه نظارت بر گالری ها اظهار کرد: ما دو نوع نظارت داریم؛ اولی شبیه به نظارت بر نشر و سینما و تئاتر است، یعنی پیش از انتشار باید نظارت انجام شود. دومی مانند مطبوعات است و مسوولیت نظارت بر عهده مدیر مسوول است. ما برای نظارت بر گالری ها از نوع دوم استفاده می کنیم. طبیعتا این نظارت در بسیاری موارد هوشمندانه و دقیق است؛ البته ما کوشش داریم کاری کنیم اگر معدود گالری های هستند که قوانین کشور را رعایت نمی نمایند کاری ننمایند که دودش به چشم بقیه گالری ها برود.

او به بیان آماری در این باره پرداخت و گفت: ما در تهران 261 گالری در سایر شهرها 273 گالری داریم. از مجموع همه این ها نیمی فعالیت دارند اما اگر وظیفه گالری را معرفی هنر و گردش اقتصادی هنر در نظر بگیریم، بین 60 تا 70 گالری وجود دارند که اینگونه فعالیت می نمایند که 10 درصد را شامل می شود. در بسیاری کشورهای جهان نیز گالری های درجه یک نیز همین 10 درصد را تشکیل می دهند.

او اعلام کرد: ما در کمیت گالری خیلی خوب عمل کردیم. عدد به ما نشان می دهد ما یک و نیم درصد گالری های جهان را داریم اما این واقعی نیست. باید کیفیت گالری های اثرگذار را بالا ببریم.

مظفری در ادامه اظهار کرد: در هفته دوم حضورم در مرکز، با 10 درصد گالری دارها نشست برگزار کردیم. به گفته خودشان اولین بار بود کنار هم نشسته بودند. برای برگزاری ایونت های موفق حضور و هماهنگی جدی گالری ها طلبیده می شود.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی همچنین درباره فضای بالای موزه در خیابان کارگر و بازار آنجا گفت: بازار هنر بحث حقوقی دارد و قرار بوده سه ساله در اختیار موضوعات هنری قرار بگیرد اما تغییر مسیر داده و آثاری ارائه می شود که نه تنها شأنیت هنری ندارند بلکه گاهی باعث مخدوش شدن وجه هنر می شوند. باید این موضوع را به نتیجه برسانیم.

کوچکترین خلاقیتی را در جشنواره ها نمی بینیم

مظفری همچنین گفت: ما در کشور دچار بحران جدی به نام جشنواره ها هستیم که در حوزه هنرهای تجسمی پررنگ تر است. هرکس خواسته اقدام هنری داشته باشد، فکر نموده جشنواره ای را تاسیس کند.

او ادامه داد: در مرکز هنرهای تجسمی هشت اولویت داریم اما 83 فعالیت داریم که بیشتر آن را جشنواره ها تشکیل می دهد و این اصلا اتفاق خوبی نیست. برخی از آن ها در حد کورسو هستند و نمی توانند جایی را روشن نمایند. جشنواره ها حتما باید مدیریت شوند تعدادی که نتوانستند اثرگذار باشند یا کنار گذاشته شوند یا ادغام شوند.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی گفت: ما کوچکترین خلاقیتی را در جشنواره ها نمی بینیم، آن ها به قالب های اداری تبدیل شدند در حالیکه قرار بوده نوآوری داشته باشند. اگر امروز به دادشان نرسیم نگران بحران جدی در سال های آینده هستم.

مظفری همچنین درباره حمایت از برگزیدگان جشنواره ها اظهار کرد: شناسایی و معرفی هنرمندان بر عهده ما است اما در وزارت ارشاد تشکیلات مجزا هست که میزان اعتبار در اختیار آن ها است. با افزایش اعتباری که انجام می شود در روزهای آینده خبرهای خوشی در این زمینه خواهید شنید.

سیاست مرکز هنرهای تجسمی در قبال دوسالانه ها

مظفری در پاسخ به پرسش دیگر همه ایده های جدید مبنی بر رویکرد دوره مدیریت او برای برگزاری دوسالانه ها گفت: سال گذشته توافق می نمایند در یک سال چهار دوسالانه و سال دیگر پنج دوسالانه داشته باشیم. اما اینکه قرار باشد در یک سال پنج دوسالانه برگزار شود و در کنار آن فجر و رویدادهای دیگر، نتیجه این خواهد شد که در یک سال چند رویداد مهم و بزرگ تجسمی برگزار شود. اگر برای این کار به لحاظ اعتباری هم مسئله ای نباشد که هست از نظر زمانی مشکل داریم. همچنین برگزاری بی ینال کار ساده ای نیست و دبیرخانه حرفه ای می خواهد. کار دولت برگزاری بی ینال نیست اما انجمن با تمام لوازمش وسط میدان بیاید و قابلیت داشته باشند هر 45 روز بتوانیم یک بی ینال برگزار کنیم.

او در ادامه با اشاره به برگزاری رویدادهایی مانند 10 روز با عکاسان و سرو نقره ای توسط انجمن های هنری ادامه داد: این دستخط انجمن ها جذاب تر از بی ینال است. سرو نقره ای امروز دستخط انجمن گرافیک است. شاید لازم باشد بازنگری کنیم و بیشتر حرف های انجمن ها را بشنویم. شاید بهتر باشد از آنچه برند گردیده حمایت کنیم.

بزرگترین چالش مدیرکل جدید مرکز هنرهای تجسمی

مدیرکل جدید مرکز هنرهای تجسمی همچنین اظهار کرد: مرکز در سال های گذشته نتوانسته در ساختار به میزان دفتر موسیقی یا مرکز هنرهای نمایشی فعال و اثرگذار باشد. اگر از من بپرسند بزرگترین چالشت چیست می گویم عدم ساختار در این مرکز.

او افزود: اعتقاد جدی به اینکه همکاران و کارکنان تماما تصمیم گیر باشند ندارم و عمده تصمیم ها بهتر است در جامعه هنرمندان و انجمن ها رخ بدهد سپس به مرکز بیاید (آنالیز شود) و برای آن تامین اعتبار شود. ما نه تنها ساختارسازی نکردیم بلکه ارتباط بین موزه و مرکز ایجاد نگردیده است. در جشنواره ها نیز احتیاج به خانه تکانی جدی داریم.

مافیای هنر داریم؟

مظفری در پاسخ پرسشی درباره وجود مافیای هنر اعلام کرد: وقتی راجع به مافیا صحبت می کنیم باید اجزایش را اعلام کنیم. اینکه بگوییم کلا در هنر مافیا داریم یا نه با یک کلمه پاسخ نمی گیرد. این سوال کلی است حتی اگر در حوزه هنرهای تجسمی می پرسیدید می گفتم کلی است.

مدیرکل مرکز تجسمی همچنین درباره گالری ملی گفت: طبیعتا پروژه های عمرانی در برنامه های سال 97 حوزه تجسمی هست. ما هنوز برای برگزاری برخی رویدادهای هنری فضای کافی نداریم.

او درباره جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: فاصله برگزاری اولین دوره این جشنواره با بقیه جشنواره ها طولانی است. همین دیرتر رفتن به سراغ تجسمی باعث گردیده نهالی که باید تبدیل به یک درخت جوان می شد، به درخت تبدیل نشود. این فاصله قابل قبول و غیرقابل انکار است. بخش عمده جشنواره را در اعتماد هنرمندان می بینم که بخشی مخدوش گردیده است.

گزارش شفافیت مالی معاونت هنری ادامه دار است

مدیرکل مرکز تجسمی در زمینه شفافیت مالی نیز گفت: دیروز اولین گزارش مالی با موضوع شفاف سازی منتشر شد. تا چند روز دیگر نیز برخی گزارش های دیگر منتشر خواهد شد. ما موظف هستیم (جزییات هزینه) اعتبار سالانه را منتشر کنیم در بخش های دیگر تا جایی که قوانین اجازه بدهد نظارت خواهیم کرد.

افزایش 30 درصدی اعتبار حوزه تجسمی

مظفری اعلام کرد: در حوزه تجسمی فکر می کنم سال های زیادی حقوقی مورد توجه قرار نگرفته است که باید در این سال ها جبران شود. لطف آقای وزیر شامل حال ما شد و با دستور ایشان 30 درصد افزایش اعتبار داشتیم.

او تاکید نمود: اگر قرار باشد روزی بخش زیادی از مسائل هنر حل شود باید سازمان نظام صنفی هنرمندان را داشته باشیم. قدم هایی برداشته گردیده و انجمن ها تشکیل گردیده اما ساختار تشکیلاتی با استان ها نداریم. این کار احتیاج به ساختار و تشکلیات دارد. خانه هنرمندان و انجمن ها به این موضوع ورود نموده اند. آقای وزیر دستور دادند و تشکیلاتی در این زمینه در وزارت خانه فعالیت می نمایند.

مظفری شرح داد: این سازمان قرار است سه کار انجام بدهد؛ تشخیص هنرمند بودن فرد، درجه صنفی او و اینکه اگر خطایی از هنرمند سر بزند (در ابتدا) سازمان صنفی او باید رسیدگی کند. کسی که به حوزه هنری رسیدگی می نماید باید سواد هنری داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر بسته گردیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده واگذاری موزه هنرهای معاصر بسته گردیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید