اعتراضات دانشجویان به نبود خوابگاه های خودگردان ، چالشی که دانشگاه ها را با مشکل روبرو نموده!

به گزارش همه ایده های جدید ، کمبود ظرفیت خوابگاه های دانشجویی این روز ها باعث اعتراضات دانشجویان نوبت دوم و شهریه پرداز دانشگاه ها شده که نتوانستند فضای مناسبی را برای اسکان خود فراهم نمایند.

اعتراضات دانشجویان به نبود خوابگاه های خودگردان ، چالشی که دانشگاه ها را با مشکل روبرو نموده!

به گزارش خبرنگار دانشگاه همه ایده های جدید ، دانشگاه ها پس از دو سال تعطیلی به علت شیوع بیماری کرونا بالاخره در ابتدای امسال بازگشائی شد و بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا از 14 فروردین مراکز آموزش عالی آموزش حضوری را از سرگرفتند.

با توجه به بخشنامه ابلاغی از سوی دولت دانشگاه ها باید در کمترین زمان ممکن محیط دانشگاه از کلاس های درس تا خوابگاه ها را برای حضور دانشجویان آماده سازی می کردند که بعضی از این فضا ها آماده حضور دانشجویان شد، اما بعضی دیگر مانند خوابگاه های دانشجویی چالش جدی را ایجاد نموده است.

تامین خوابگاه خودگردان چالش جدی دانشگاه های مادر

تعطیلی دانشگاه ها در دوسال اخیر باعث شد که دانشگاه ها خوابگاه های استیجاری خود را که به عنوان خوابگاه خودگردان برای اسکان دانشجویان در نظر گرفته بودند، لغو قرارداد نمایند و طبیعتا ظرفیت اسکان دانشجویان در خوابگاه های دانشجویی کاهش یافت و در این مدت زمان کم تا بازگشائی، دانشگاه ها برای تامین خوابگاه های استیجاری با مشکل روبرو شدند.

همین مسائل باعث شده که دانشجویان خوابگاهی اعم از روزانه، نوبت دوم و شهریه پرداز مکان مناسبی برای اسکان نداشته باشند و نسبت به این مسئله معترض شدند.

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اعلام نموده بود که دانشگاه ها برای تامین خوابگاه های خودگردان و استیجاری در صورت احتیاج می توانند به صندوق مراجعه و تسهیلات لازم را برای اجاره این خوابگاه ها دریافت نمایند.

اختصاص ودیعه مسکن برای تامین خوابگاه های استیجاری

مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان در رابطه با دانشگاه هایی که خوابگاه ملکی ندارند، گفت: اگر فراخوان عمومی برای تمامی مقاطع تحصیلی و تمامی دوره های دانشجویی داده گردد، صندوق رفاه آماده است تا به عنوان ودیعه مسکن به این دانشگاه ها یاری کند تا بتوانند خوابگاه های استجاری و یا به عبارت دیگر خوابگاه های خودگردان را تهیه و در اختیار دانشجویان قرار دهند و روال پرداخت شهریه مانند سال 98 و قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا است که این کار موجب کاهش هزینه های دانشجویان عزیز نیز می گردد.

وی درباره شرایط اسکان دانشجویان در خوابگاه ها مطرح کرد: تمامی 216 هزار نفر دانشجوی مجرد می توانند از خوابگاه های دانشگاه ها استفاده نمایند، اما تمامی دانشجویانی که می خواهند از این ظرفیت استفاده نمایند، باید سه دوز واکسن کرونا را تزریق نموده باشند. از نظر ما هیچ گونه محدودیتی برای حضور دانشجویان در خوابگاه ها وجود ندارد؛ مگرمحدودیت هایی که ستاد ملی کرونا قرار داده است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در رابطه با زمان ثبت نام اسکان در خوابگاه ها و نیز هزینه آن برای دانشجویان گفت: ما حدود سه ماه قبل به تمام دانشگاه ها اعلام نموده بودیم که برای نیم سال دوم آموزش حضوری را شروع نمایند؛ این مسئله احتیاجمند این بود که خوابگاه هم تهیه و در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار دهند.

گنجی در ادامه اضافه نمود: امسال حدود 17 واحد به خوابگاه های دانشگاه های سراسر کشور اضافه شده در صورتی که تعداد دانشجویان افزایش نداشته، این اتفاق نشان دهنده باز بودن دست دانشگاه ها برای استفاده از خوابگاه های تازه تاسیسی است که خیرین و یا بنیاد 15 خرداد در اختیار آن ها قرار داده است.

با وجود تامین تسهیلات از سوی صندوق رفاه دانشجویان، اما از گفته های دانشجویان پیداست که کمبود خوابگاه چالش جدی دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های بزرگ است که هنوز پیروز به حل این مسئله نشده اند.

اعتراض دانشجویان علم وصنعت به نبود خوابگاه

یکی از دانشجویان دانشگاه علم وصنعت در این خصوص گفت: یک هفته از بازگشائی دانشگاه ها گذشته و ما هنوز نتوانستیم خوابگاه بگیریم، نه خوابگاه خودگردان جایی برای اسکان دارد و نه دانشگاه فضایی را برای دانشجویان نوبت دوم فراهم نموده است.

پس از نقدها دانشجویان علم وصنعت معاون دانشجویی این دانشگاه در مورد واجدان شرایط اسکان در خوابگاه گفت: تنها دانشجویان روزانه غیر بومی در سرا های دانشجویی دانشگاه پذیرش می شوند و سعی می گردد پس از اتمام فرآیند اسکان دانشجویان روزانه غیر بومی، بخشی از دانشجویان شبانه، اضافه سنوات و حومه تهران پس از ارزیابی ظرفیت به جای مانده به صورت محدود در خوابگاه ها پذیرش شوند.

اسکان دانشجویان شبانه و سنواتی در دستور کار دانشگاه تهران

در ادامه این اعتراضات دانشجویان نوبت دوم دانشگاه تهران نیزگلایه هایی را از نبود خوابگاه مطرح کردند که وجهی، معاون دانشجویی این دانشگاه این گونه پاسخ داد: بعد از تصمیمی که در اسفند ماه برای بازگشائی دانشگا ها انجام شد این کار برنامه ریزی شد و به سرعت برنامه ریزی های لازم برای آماده سازی خوابگاه ها انجام شد و بیش از 47 ساختمان در کوی دانشگاه و بیرون از کوی آماده سازی شد چرا که خیلی از ساختمان ها خالی بودند و باید بازسازی می شد. با پیگیری هایی که در ایام تعطیلات نوروز انجام شد توانستیم از 3 فروردین ثبت نام ها را انجام دهیم و اسکان نیز از 13 فروردین شروع شد.

وی اضافه نمود: بخشی از دانشجویان در روز 13 فروردین اسکان داده شدند و استقبال دانشجویان هم خوب بوده و شرایط بازگشائی دانشگاه تهران به نسبت خوب است و کوشش می گردد که این مسائل به زودی برطرف گردد.

وجهی ادامه داد: پیگیر این هستیم که دانشجویان سنواتی هم در هفته آینده آن ها را در خوابگاه اسکان دهیم هرچند که هزینه زیادی برای دانشگاه خواهد داشت.دانشجویان شبانه و سنواتی حداقل در مقطع دکترا بتوانیم در خوابگاه اسکان دهیم که تا خاتمه هفته آینده تکلیف این دانشجویان نیز معین می گردد.

وی اضافه نمود: درخواست دانشجویان برای اسکان در خوابگاه بسیار زیاد است که احتمالا با مسائلی روبرو شویم؛ البته دو ساختمان در حال تکمیل داریم که تا ماه آینده دانشجویان را در این ساختمان ها اسکان خواهیم داد و مسائلمان مرتفع خواهد شد.

مشکل کمبود خوابگاه ها یکی از چالش های اصلی دانشگاه ها بوده است، اما تدابیر صندوق رفاه دانشجویان برای اجاره خوابگاه های خودگردان می تواند به طور موقت مشکل دانشگاه ها را در این زمینه برطرف کند که دانشگاه ها باید در مدت زمان کمتر نسبت به اجاره خوابگاه های مناسب برای دانشجویان اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اعتراضات دانشجویان به نبود خوابگاه های خودگردان ، چالشی که دانشگاه ها را با مشکل روبرو نموده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات دانشجویان به نبود خوابگاه های خودگردان ، چالشی که دانشگاه ها را با مشکل روبرو نموده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید