اعتراض بعضی انجمن های علمی به عدم حمایت از فراوری محصولات تراریخته

به گزارش همه ایده های جدید به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بیوتکنولوژی ایران، این نامه از سوی مختار دکتر جلالی جواران به نمایندگی از انجمن های علمی در شورای ملی ایمنی زیستی به رئیس این شورا - اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور - ارسال شده است.

اعتراض بعضی انجمن های علمی به عدم حمایت از فراوری محصولات تراریخته

در این نامه آمده است: حدود سه دهه قبل نهال نوپای بیوتکنولوژی با سرمایه گذاری عظیم مادی و انسانی در جمهوری اسلامی ایران کاشته شد. برای رشد و بالندگی این نهال نوپا هزاران محقق و متخصص کوشش های بی وقفه داشته و میلیاردها تومان از سرمایه های ملت شریف ایران هزینه شد. اکنون که مردم شریف ایران می خواهند از سایه دلپذیر و میوه این فناوری بهره مند شوند، متاسفانه علم های مخالفت با فراوری داخلی محصولات حاصل از این فناوری برافراشته شده است. مخالفت ها نه برای واردات محصولات تراریخته، بلکه برای بومی سازی و فراوری داخلی این محصولات است.

چرا با وجود واردات میلیاردی سالانه ده ها رخداد محصول تراریخته تا به امروز حتی یک رخداد تراریخته در کشور مجوز فراوری دریافت ننموده است. این در حالیست که ده ها رخداد از محصولات استراتژیک کشاورزی توسط پژوهشگران ایرانی فراوری و آماده صدور مجوز هستند.

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاطت محیط زیست، ایمنی پنبه تراریخته را از لحاظ سلامت انسان و محیط زیست به تایید رسانده است و دلیل معطلی وزارت جهاد کشاورزی جهت صدور مجوز به این محصول تعیین نیست.

در ادامه این نامه با تاکید بر پتانسیل های بالای فراوری داخلی محصولات تراریخته، آمده است: قوانین و اسناد بالادستی نظام از جمله قانون ایمنی زیستی جمهوری اسلامی ایران، دولت را مکلف به حمایت از فراوری ملی این محصولات نموده است. این در حالیست که دولت این موضوع را نادیده گرفته و در حال حاضر حدود چهار سال است که درخواست مجوز تنها فراوری این محصولات در کشور که نوعی پنبه مقاوم به آفت و بی احتیاج از مصرف سموم آفت کش است، بی پاسخ مانده است.

بر اساس اطلاع منابع مطلع، درخواست صدور مجوز این پنبه سال 1394 به وزارت جهاد کشاورزی تسلیم شده و پس از گذشت حدود 4 سال تا به امروز پاسخی مبنی بر رد یا قبول این محصول به متقاضی داده نشده است. این در حالیست که بر اساس قانون ایمنی زیستی مرجع ذیصلاح یا همان وزارت جهاد کشاورزی، ملزم به پاسخگویی در عرض 3 ماه است.

امید است با طرح این موضوع در شورای ملی ایمنی زیستی و حل و فصل موضوع در این شورا، به زودی شاهد فراوری اولین محصول تراریخته در کشور باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "اعتراض بعضی انجمن های علمی به عدم حمایت از فراوری محصولات تراریخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض بعضی انجمن های علمی به عدم حمایت از فراوری محصولات تراریخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید