بطری پت PET؛ معرفی انواع و بهترین تولیدکننده بطری پت PET در ایران

به گزارش همه ایده های جدید ، بطری PET یا پلی اتیلن ترفتالات امروزه از رایج ترین ظروف برای بسته بندی انواع نوشیدنی هستند. همچنین بطری بازیافتی PET یعنی بطری هایی که از جنس پلاستیک پت بازیافت شده ساخته می شوند، آنقدر رایج شده اند که دیگر فناوری جدیدی محسوب نمی شوند.

بطری پت PET؛ معرفی انواع و بهترین تولیدکننده بطری پت PET در ایران

شورای قانون گذاری اتحادیه اروپا اعلام کرده که از سال 2025، تمام بطری های نوشیدنی از جنس پت، باید حداقل دارای 25 درصد مواد بازیافتی PET باشند و این رقم تا سال 2030، به 30 درصد افزایش یابد.

به نظر می رسد که در بقیه منطقه ها دنیا هم چنین قانون گذاری هایی در حال تصویب و اجراست. امروزه، کمتر از 60 درصد از بطری های پت در دنیا، برای بازیافت جمع آوری می شوند و از این بین هم، تنها 6 درصد از آنها برای بازیافت و تبدیل شدن به بطری های تازه، وارد فرآیندهای بازیافتی می شوند.

بیشتر بخوانید : بهترین تولیدکننده ظروف IML، تولید پریفرم و درب بطری Pet ایران کدام است ؟

تولید و ساخت بطری پت PET چگونه انجام می شود ؟

مواد پت بازیافتی باید تمیز و یکدست باشند

این تصمیم که بر پایه نگرانی از اندازه حجم پلاستیک تولید شده در دنیا گرفته داد، بر کل زنجیره تولید پلاستیک پت،تاثیر عمیقی خواهد گذاشت. طبق قانون، صلاحیت تولیدکنندگان بطری های بازیافتی فقط در صورتی از طریق صاحبان برند پذیرفته می شود که بطری هایی که میسازند، با کیفیت بطری های ساخته شده از مواد دست اول، کاملا برابری کند. یعن54ی بطری هایی که با مواد بازیافتی ساخته می شوند، باید تمیز و کاملا یکدست باشند. همچنین فرآیند فرم دهی در قالب پلاستیک و تبدیل آن به بطری باید اگر نه دقیقا، ولی کام مانند فرآیند تولید بطری های دست اول، امن و بهداشتی باشد.

SIPA شرکتی است که سالها برای تحقق این هدف تلاش کرده است. این شرکت فرآیندها و راه حل هایی ارائه داده است که می توان از طریق آنها، با مواد پلاستیک صد در صد بازیافتی، بطری های بهداشتی و سالم برای نوشیدنی ها تولید کرد.

بیشتر بخوانید : بهترین شرکت چاپ و بسته بندی ایران کدام است؟

فناوری Xtreme Renew

این فرآیند یکپارچه که از طریق شرکت متخصص در فناوری های بازیافت پلاستک در دنیا، یعنی SIPA ایجاد شده، تکنولوژی ای خلاقانه برای تولید بطری های از جنس پت بازیافتی ست که به ادعای شرکت، هم از نظر محیط زیست و هم تجارت، نسبت به فناوری های قدیمی تر، نتایج بهتری ارائه می دهد.

در این فناوری، بطری های پت که پس از مصرف به زباله تبدیل شده اند، با ورود به یک چرخه گرمایی بازیافت می شوند. در این فناوری، دو فرآیند که به طور معمول جدا از هم انجام می شوند، باهم ادغام می شوند:

اول ایجاد پرک هایی از پلاستیک بازیافت شده و بعد ایجاد فلس هایی برای ساخت بطری های تازه.

این فناوری تازه نسبت به روش های سنتی، مزایای فراوانی به همراه دارد، یکی از این مزایا این است که از آنجایی که تولید دی اکسید کربن در این فناوری کمتر از روش های سنتی است، هم انرژی کمتری مصرف می کند و هزینه کمتری بر جای می گذارد و هم برای محیط زیست مناسب تر است. اما یک ایراد آن هم این است که برای راه اندازی آن، به تجهیزات پیشرفته ای نیاز است که بیشتر تولید کنندگان بطری های بازیافتی، اصلا با آنها آشنا نیستند.

بیشتر بخوانید : 100 ایده خلاقانه و مجذوب کننده بسته بندی 2021

فناوری های سنتی هم خوب هستند

شرکت SIPA برای مشتریانی که نمی خواهند از منطقه امن خود خارج شوند، روش سنتی فرم دهی پلاستیک در قالب به نام XFORM را ارائه داده است. این روش نسبت به روش های سنتی قدیمی، زمان چرخه، ضایعات و مصرف انرژی را کاهش می دهد. با این روش، بیشتر تولید کنندگان دیگر نیازی به خرید سیستم های پیشرفته و تازه ندارند بلکه فقط کافی س ت که سیستم های سنتی خود را با این فناوری به روز رسانی کنند. این سیستم به آنها اجازه میدهد بطری هایی از مواد پت صد در صد بازیافتی تولید کنند.

بیشتر بخوانید : بهترین تولید کننده فیلم بسته بندی Bopp و bopet و CPP کدام شرکت است ؟

رانرهای حرارتی بهینه شده

برای تولیدکنندگان بطری های بازیافتی، استفاده از سیستم های هات رانر بهینه شده، خیلی مفید و کاربردی ست. این سیستم ها به شکلی به روز شده اند که از جمع شدن پودر پت، که مخصوصا در مورد پت های بازیافتی بسیار بیشتر از پت های دسته اول است، جلوگیری می کنند. شرکت SIPA برای حل این مشکل، سیستم تمیز کننده fixActive Cleaning را طراحی کرده است.

مساله تمیزی فقط به سیستم های هات رانر مربوط نیست، بلکه در مورد سیسم فرم دهی در قالب هم اهمیت دارد. شرکت SIPA برای تمیز نگه داشتن حفره های قالب گیری هم راه حل هایی ارائه داده است که از فناوری های وکیوم برای تمیز نگه داشتن حفره ها استفاده می کند و زمان تعمیر و نگه داری را در آنها پایین می آورد.

بیشتر بخوانید : بهترین کارخانه تولید ظروف یکبار مصرف غذایی ایران کجاست ؟

تهویه هوا در هنگام قالب سازی

تمام سیستم های فرم دهی قالبی، دارای حفره های تهویه ای هستند که هنگام تزریق پت، امکان خروج هوا از قالب را فراهم می کنند. این حفره ها هم به اندازه کافی بزرگ هستند که هوا را از خود عبور دهند و هم به اندازه کافی ریز هستند که مایع پت از آنها عبور نکند. اما اگر هوایی که از این حفره های ریز عبور می کند، به اندازه کافی تمیز نباشد، ممکن است ذرات موجود در هوا، این حفره ها را مسدود کنند. به همین علت باید از تمیزی و خلوص هوایی که وارد این حفره ها می شود، اطمینان حاصل کرد. هر بار توقف در تولید، به منظور تمیز کردن این حفره ها ممکن است تا چندین ساعت طول بکشد. این کار در سیستم های قدیمی تر ممکن است کار تولید را به مدت چند روز در ماه به تعویق بیاندازد.

بیشتر بخوانید : بهترین تولیدکننده پلیمر بسته بندی ایران کیست ؟

ایجاد فضای خلاء

قبل از قالب گیری شرکت SIPA فناوری ای را عرضه کرده است که با آن میتوان درست قبل از تزریق مایه پت به درون قالب، هوا را از داخل آن خارج کرد. با این روش، هم انرژی کمتری مصرف می شود و هم احتمال مسدود شدن حفره های قالب گیری کمتر می شود. نتیجه نهایی این فناوری هم این است که از توقف تولید برای تمیز کردن حفره های قالب تا حد امکان کاسته می شود.

بیشتر بخوانید : بهترین مرکز تولید و چاپ نایلون تبلیغاتی در تهران کجاست ؟

توجه به رنگ مایع پت بازیافتی، قبل از قالب گیری

از آنجایی که تمام مایعات پت بازیافتی از یک منبع به دست نمی آیند، ممکن است رنگ آنها هم کمی باهم متفاوت باشد. همین تغییر کوچک، وقتی مایع در داخل کوره های اینفرارد قرار می گیرد، باعث ایجاد مشکل می شود، زیرا تفاوت در رنگ، می تواند اندازه جذب اشعه اینفرا رد را کم یا زیاد کند. شرکت SIPA برای حل این مشکل راه حلی ارائه داده است که در آن با تنظیم اتوماتیک حرارت کوره، هنگام تبدیل مایع پت به قالب نهایی، آنها را کاملا با یکدیگر یکدست می کند. برای این کار، دسته های پت با رنگ های یکسان، در یک گروه قرار می گیرند و حرارت مخصوص به خود را دریافت می کنند. در پی این کار هم از تهویه های خاصی به نام X-Vents استفاده می شود که اندازه تغییر فشاری را که در فرآیندهای مختلف به وجود می آید، تنظیم و یکدست می کند.

بیشتر بخوانید : لیبل IML چیست و چه مزایا و کاربردهایی در صنعت بسته بندی ظروف دارد ؟

جداسازی بطری های PVC

فلس های پت بازیافت شده، باید عاری از هرگونه مواد PVC باشند زیرا وجود این مواد در مایع پت، در فرآیند بازیافت مشکل آفرین است. مثلا، هنگام عبور مایع پت از رانرهای حرارتی که دارای حرارت بسیار بالایی هستند، اگر مایع پت دارای PVCباشد، این ماده درداخل مایع تجزیه و خرد می شود و باعث از بین رفتن یکدستی مایع، تیرگی بعضی از قسمتها و کاهش کیفیت آن می شود. مخصوصا چون از مایع پت بازیافتی در بطری های نوشیدنی استفاده می شود که مسائل بهداشتی و سلامت در آن بسیار حائز اهمیت است، جداسازی PVC از پت بازیافتی بسیار مهم است.

همچنین بطری های پت بازیافتی ممکن است با قسمتهایی از بطری های دیگر که از جنس دیگری ساخته شده اند و یا محتویات خود بطری ها، مخلوط و آلوده شده باشند و به شکل اتفاقی وارد چرخه بازیافت شده باشند، برای جداسازی این مواد از مایع پت، از نوعی حلال های خاص استفاده می شود.

برای جداسازی چسبها، ذرات گرد و غبار و دیگر آلودگیها، پت بازیافتی معمولا شسته می شود که محیط این شست و شو، آب داغ است. چسبهایی که در بطری ها استفاده می شود، در آب داغ حل شده و از پت جدا می شوند. در صورت جدا نکردن چسب از مایع پت، هنگام عبور پت از رانرهای حرارتی، این چسبها ترکیبات اسیدیای تولید می کنند که منجر به شکستن ملکولهای پت میشود.

برای جلوگیری از ته نشین شدن چسب بر روی پت، از موادی مثل سود سوز آور، امولسی فایر و دیگر پاک کننده ها استفاده میشود. آب شست و شو هم مدام در حال چرخش و تصفیه شدن است که ضایعات آب و دیگر مواد حل شده در آب به حداقل برسند. فرآیند شست و شوی پت در یک مخزن همزن دار و یا خط انتقال صورت می گیرد. در حال حاضر از ازت مایع برای جدا کردن آلاینده های سطحی و چسب پلاستیکهای پت استفاده می شود. پلاستیک پت یا پلی اتیلن ترفتالات، در صنایع مختلف از جمله الیاف، فیلم های غشاها، بطری های نوشیدنی و صنعت بسته بندی استفاده میشود. اما یکی از بزرگترین حجم زباله های از جنس پت، مربوط به بطری های نوشیدنی ست، و به همین علت هم بازیافت پت در این قسمت، از بخش های دیگر بیشتر و جدی تر است. همچنین لازم به ذکر است که بازیافت پت یکی از پیروز ترین نمونه های بازیافت پلیمرها محسوب می شود که به انواع مختلف فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی انجام می گیرد.

منبع: مجله چاپخونه

به "بطری پت PET؛ معرفی انواع و بهترین تولیدکننده بطری پت PET در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بطری پت PET؛ معرفی انواع و بهترین تولیدکننده بطری پت PET در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید