بلوتوث 5.3 چیست؟ آشنایی با نسخه های مختلف بلوتوث 5

به گزارش همه ایده های جدید ، نسخه های مختلف بلوتوث چه تفاوتی با هم دارند و تفاوت آن ها چه نقشی در کارکرد نهایی خواهد داشت؟

بلوتوث 5.3 چیست؟ آشنایی با نسخه های مختلف بلوتوث 5

به طور کلی باید عنوان کنیم که نسخه بلوتوث دستگاه شما سرعت انتقال داده، مصرف انرژی و پایداری اتصال را مشخص می کند. با این حال، با وجود بسیاری از نسخه های بلوتوث در دستگاه های مختلف، تشخیص اینکه آیا از بهترین نسخه استفاده می کنید؛ سخت است.

بلوتوث 5.3 به سرعت در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در بین دستگاه های تازه است. اما آیا واقعاً برای همگام شدن با آخرین استاندارد های بلوتوث نیاز به ارتقای سخت افزار خود یا تازه دارید؟ در این مقاله هر آنچه را که راجع به بلوتوث 5.3 نیاز دارید بدانید؛ بررسی خواهیم کرد.

بلوتوث 5.3 چیست؟

بلوتوث 5.3 در سال 2021 راه اندازی شد و دارای قابلیت های متفاوتی برای مصرف کنندگان و توسعه دهندگان بود. یکی از پیشرفت های عمد ه ای که از طریق این نسخه ارائه شد، زیرسازی اتصال است. اغلب، دستگاه ها برای صرفه جویی در انرژی روی یک اتصال با چرخه کم کار فعالیت می کنند. با این حال، زمانی که به پشتیبانی از پهنای باند بالا نیاز است، پارامتر های اتصال باید فوراً تغییر کنند وگرنه تاخیر در ارسال ایجاد می شود.

زیرسازی اتصال، انتقال بین حالت های کم و زیاد را سریع تر می کند، تاخیر ها را حذف می کند و تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهد. به عنوان مثال، صدای هدفون با استفاده از اتصال زیرسازی شده، تاخیر کمتری را تجربه می کند، به خصوص اگر هدفون نزدیک دستگاه میزبان نباشد.

بلوتوث 5.3 همچنین بلوتوث BR/EDR را بهبود بخشید. BR/EDR کنترل کننده هایی هستند که مسئول تصمیم گیری در مورد اندازه کلید رمزگذاری در طول برقراری اتصال بلوتوث هستند.

این تغییر دستگاه میزبان را قادر می سازد تا حداقل اندازه کلید قابل قبول را تعریف کند و کنترل و انعطاف پذیری بهتری را بر روی فرآیند رمزگذاری ارائه دهد. این قابلیت به میزبان اجازه می دهد تا سطح امنیتی مورد نیاز خود را بر اساس حساسیت داده های مبادله شده یا مطابقت با استاندارد های امنیتی مشخص کند.

دو ویژگی قابل توجه دیگر به روز رسانی بلوتوث 5.3 شامل طبقه بندی کانال و بهبود دوره ای تبلیغات است. اولین طبقه بندی کانال، به دستگاه های بلوتوث جانبی اجازه می دهد تا با یک دستگاه مرکزی بر اساس شرایط فرکانس رادیویی واقعی لوازم جانبی ارتباط برقرار کنند، بنابراین از تداخل جلوگیری کرده و قابلیت اطمینان را افزایش می دهد.

دوم، بهبود دور های تبلیغات، نحوه اشتراک گذاری اطلاعات از طریق دستگاه ها را ساده می کند. به طور معمول، دستگاه های بلوتوث به طور مکرر همان داده ها را ارسال می کنند تا مطمئن شوند که داده ها به شکلی قابل اعتماد تحویل داده می شوند.

اکنون، دستگاه هایی که از بلوتوث 5.3 استفاده می کنند می توانند یک بار تکرار را بررسی کنند و از تکرار های غیرضروری خودداری کنند، در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و عمر باتری دستگاه را افزایش می دهند.

تفاوت بلوتوث نسخه 5.3 با 5.0 و 5.1 و 5.2

بلوتوث 5.3 مجموعه ای از ویژگی های تازه را ارائه می دهد، اما باید عملکرد آن را در مقایسه با نسخه های قبلی بررسی کنیم.

نسخه بلوتوث5.05.15.25.3
سال انتشار2016201920202021
انتقال اطلاعات2Mbpsپیشرفت قابل توجهی وجود نداردپیشرفت قابل توجهی وجود نداردپیشرفت قابل توجهی وجود ندارد
محدوده ارتباطاتبرد 120 فوت در فضای بازدقت موقعیت یابی داخلی به 1 سانتی متر بهبود یافته است.پیشرفت قابل توجهی وجود نداردپیشرفت قابل توجهی وجود ندارد
ویژگی های تازهظرفیت پیام 255 بایتبلوتوث LE صوتی پیشرفتهEATT - انتقال داده کارآمدتر، کدک LC3 برای بهبود کیفیت صدا و CTKD برای امنیت بیشترطبقه بندی کانال برای کاهش تداخل فرکانس و بهبود دوره ای تبلیغاتی برای کارایی بهتر شبکه

بلوتوث 5.0

بلوتوث 5.0 در سال 2016 راه اندازی شد و پیشرفت بزرگی نسبت به نسخه 4.2 بود. ظرفیت پیام آن 255 بایت بود که هشت برابر بزرگتر از 31 بایت بلوتوث 4.2 برآورد می شد. این امر سرعت انتقال داده را دو برابر و برد ارتباطی را چهار برابر کرد و در عین حال نرخ مصرف انرژی پایینی داشت.

در این نسخه سرعت انتقال داده از 1 مگابیت بر ثانیه به 2 مگابیت در ثانیه افزایش یافته است و برد آن در محیط های داخلی تا 120 فوت می رسد. دستگاه هایی که از بلوتوث نسخه 5 استفاده می کنند می توانند مدت زمان بیشتری نسبت به همتایان قدیمی خود روشن بمانند.

بلوتوث 5.1

ارتقاء بلوتوث 5.1 در ژانویه 2019 منتشر شد که دستگاه ها را قادر می سازد دستگاه های متصل را در فاصله کوتاهی پیدا کرده و مشخص کنند که سیگنال از کجا منشأ می گیرد. بهبود خدمات مبتنی بر مکان، قابلیت های ناوبری و ردیابی را در محیط های داخلی بهبود بخشید.

به روزرسانی های دیگر این نسخه شامل ذخیره سازی مشخصات عمومی (GATT) بود که نحوه مدیریت انتقال داده های مکرر از طریق دستگاه ها، کاهش مصرف انرژی، قابلیت های تبلیغاتی و بهبود همزیستی با سایر فناوری های بی سیم را تغییر داد. صدای بلوتوث کم انرژی (LE) نیز برای کیفیت صدا و همگام سازی بهتر بهبود یافته است.

بلوتوث 5.2

بلوتوث 5.2 که در اوایل سال 2020 منتشر شد؛ بر بهبود کیفیت صدا تمرکز داشت. کنترل توان کم مصرف بلوتوث برای بهینه سازی مصرف انرژی در دستگاه های کم مصرف معرفی شد.

همچنین ویژگی Low Complexity Communication Codec (LC3) را معرفی کرد که کیفیت صوتی بالاتری را ارائه می کرد و تجربه پخش موسیقی و بازی را افزایش می داد. این دو جزء با هم، بلوتوث Aura cast را می سازند که امکان پخش همزمان صدا را از یک دستگاه فراهم می کند.

نسخه 5.2 همچنین پروتکل ویژگی پیشرفته (EATT) را معرفی کرد. پیش از این، دستگاه های بلوتوث به طور ناکارآمد، داده های ویژگی را برای انتقال اطلاعات در مورد شرایط و قابلیت های خود معامله می کردند. EATT فرآیند تبادل این داده ها را ساده تر و آن را مستقیم تر و کارآمدتر کرد؛ همچنین کانال ارتباطی آن را بهینه کرد.

بلوتوث 5.2 همچنین قابلیت Cross-Transport Key Derivation را معرفی کرد، پروتکلی که مدیریت کلید های رمزگذاری را در دستگاه های چند حمل و نقل ساده می کند و در نتیجه امنیت را افزایش می دهد.

بلوتوث 5.4 چیست؟

نسخه 5.4 آخرین نسخه است که به طور رسمی در اوایل سال 2023 منتشر شد. دارای چند به روز رسانی است که با فعال کردن ارتباط دو طرفه و ایمن بین دستگاه های کم مصرف، عملکرد بلوتوث را بهبود می بخشد. این ویژگی ها عبارتند از:

  • تبلیغات دوره ای با پاسخ (PAwR): داده ها را در بسته های کوچکی که درون رویداد های فرعی ارسال می شوند پخش می کند که می توانند با ناظران همگام شوند و به آن ها پاسخ دهند. این قابلیت به ناظران امکان می دهد که داده ها را فقط در زمان های خاص اسکن کنند و در نتیجه انرژی کارآمدتری داشته باشند.
  • داده های تبلیغات رمزگذاری شده یک روش استاندارد برای رمزگذاری داده های تبلیغاتی که امکان رمزگذاری جزئی یا کامل داده های مشترک را فراهم می کند. این بدان معناست که هر دستگاه دارای بلوتوث می تواند داده های تبلیغاتی را از میزبان دریافت کند، اما فقط دستگاه هایی که دارای کلید رمزگشایی هستند (دستگاه های مجاز) می توانند به داده های رمزگذاری شده دسترسی داشته باشند.
  • مشخصه سطوح امنیتی گات کم انرژی: این قابلیت به دستگاه ها اجازه می دهد تا قبل از تلاش برای دسترسی به ویژگی های خاص، به سطوح امنیتی مورد نیاز برای دسترسی دست پیدا کنند. اگر دستگاه از سطح امنیتی برخوردار نباشد، مشتری از آن ها می خواهد که آن را ارتقا دهند. این سیستم از ایجاد وقفه در انتقال برنامه ها جلوگیری می کند و تجربه ای روان تر و ایمن تر را ارائه می دهد.
  • انتخاب کدگذاری تبلیغات: این قابلیت دستگاه میزبان را قادر می سازد تا سیستم کدگذاری را برای استفاده در هنگام انتقال داده های تبلیغاتی به یک کنترل کننده مشخص کند. این بهبود، کنترل بیشتری را بر روی تعادل بین نرخ داده و محدوده فراهم می کند و امکان عملکرد بهینه بر اساس نیاز های ارتباطی خاص را فراهم می کند.

همه این پیشرفت ها به ویژه برای موارد استفاده با حجم بالا مانند برنامه های خرده فروشی برچسب قفسه الکترونیکی (ESL) که در آن تعداد زیادی دستگاه متصل و همگام وجود دارد، مفید هستند، اما در محصولات فناوری مصرف کننده مانند هدفون و هدست نیز فیلتر می شوند.

منبع: شبکه چی

به "بلوتوث 5.3 چیست؟ آشنایی با نسخه های مختلف بلوتوث 5" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلوتوث 5.3 چیست؟ آشنایی با نسخه های مختلف بلوتوث 5"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید