بیانیه هماهنگ کننده نشست کمیسیون مشترک برجام

به گزارش همه ایده های جدید ، یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه (15 اسفند) به مدت پنج ساعت در هتل کوبورگ وین برگزار گشت و در پایان، دو طرف در بیانیه ای نتایج مذاکرات را اعلام کردند.

بیانیه هماهنگ کننده نشست کمیسیون مشترک برجام

به گزارش همه ایده های جدید ، متن این بیانیه به شرح زیر است:

نشست کمیسیون مشترک برجام در تاریخ 15 اسفندماه 1397 در وین برگزار گشت. بر اساس برجام، کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را بر عهده دارد.

نشست به ریاست خانم هلگا اشمید، به کنندگی از طرف کننده عالی اتحادیه اروپایی، و با حضور چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران، اعضای برنامه جامع اقدام مشترک، در سطح معاونین وزرای خارجه / مدیران سیاسی برگزار گشت.

اعضای برجام مجدداً بر تعهد خود نسبت به اجرای کامل و مؤثر آن در تمام بخش ها تاکید نمودند. آنها خاطرنشان نمودند برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه بوده و یک دستاورد بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه می باشد که بر اساس قطعنامه 2231 با اتفاق آرا مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.

اعضا تداوم اجرای تعهدات مرتبط هسته ای علی رغم اعمال مجدد تحریم های آمریکا و آثار آن بر اقتصاد ایران، همانطور که 14 گزارش پی درپی آژانس بین المللی انرژی اتمی، از جمله آخرین گزارش مورخ 3 اسفندماه، تأیید کرده است، مدنظر قرار داده و از آن استقبال کردند. آنها همچنین از نقش حرفه ای و بی طرفانه ای که آژانس بین المللی انرژی اتمی، که تنها نهاد مسئول نظارت و تأیید اجرای تعهدات مربوط به هسته ای ایران در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد (JCPOA) و شورای امنیت سازمان ملل متحد است، تقدیر کردند.

اعضا کماکان پروژه مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی اراک به عنوان بخشی از برجام و طرح تبدیل تأسیسات فردو به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فناوری را مورد حمایت قرار خواهند داد. اعضا همچنین مجدداً حمایت خود را از پروژه هایی که در حوزه همکاری هسته ای صلح آمیز در چارچوب پیوست شماره سه برجام قرار دارند اعلام و از ادامه اجرای آن ها استقبال کردند. مضافاً، اعضا مجدداً، آمادگی کانال خرید برجام برای ارزیابی درخواست های مرتبط به انتقال اقلام به ایران و عزم خود برای حمایت بیشتر از مشارکت بین المللی در این زمینه را اعلام کردند.

اعضا اذعان نمودند که در کنار اجرای تعهدات هسته ای از سوی ایران، رفع تحریم ها که امکان عادی سازی روابط تجاری و مالی با ایران را می دهد، یک بخش حیاتی از برجام است.

اعضا تعهدات خود در خصوص رفع تحریم ها را، در پرتو بیانیه نشست وزرای کمیسیون مشترک برجام مورخ 15 تیرماه 1397، بیانیه وزرای مورخ 2 مهرماه 1397 و متعاقب نشست مورخ 14 اسفند ماه 1397 کارگروه اجرای رفع تحریم ها، بررسی و مرور کردند. آن ها همچنین آثار اعمال مجدد تحریم های آمریکا که به موجب برجام رفع شده بودند را بررسی و تلاش های مرتبط با حفظ منافع ناشی از رفع تحریم ها را مورد ارزیابی قرار دادند.

اعضا، مشخصاً نظر به فوریت و ضرورت حصول نتایج ملموس، از ثبت اینستکس به عنوان یک سازوکار ویژه جهت ایجاد ارتباطات مؤثر مالی، و همچنین از عزم فرانسه، آلمان و انگلستان به عنوان سهامداران اولیه آن برای تسهیل تجارت قانونمند با ایران در تطابق با قوانین و مقررات بین المللی و اروپایی، استقبال کردند. در همین زمینه، مدیر اینستکس، آقای فیشر، روز قبل، گزارشی از اقدامات در حال انجام ارائه کرد. اتحادیه اروپایی به حمایت خود از فعال سازی این سازوکار در اسرع وقت و در همکاری نزدیک با نهاد متناظر ایرانی که در حال تأسیس است ادامه خواهد داد. همچنین از تعهد برای توسعه فعالیت های اینستکس به شمول سایر دولت های علاقه مند اروپایی و تلاش برای شمول آن در مراحل بعدی بر فعالان مالی کشورهای ثالث، حمایت می کند.

به همین دلیل، اعضا ابتکارهایی متخذه برای حمایت از تجارت و روابط مالی با ایران، از جمله مأموریت های تخصصی بخشی، تشویق و برقراری ارتباط میان مؤسسات متوسط و کوچک ایرانی و طرف های خارجی، برقراری تماس با بانک ها، فعالان مالی و شرکای مهم در تمامی جهان را مد نظر قرار دادند.

مضافاً، اعضا با تاکید بر استمرار تعهد خود، اقدامات برای حمایت از اهداف ذیل را مورد بررسی قرار دادند:

حفظ و ارتقا روابط گسترده تر مالی در حوزه های مختلف با ایران

تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی؛

تداوم روابط حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی؛

تقویت پوشش اعتبار صادراتی؛

حمایت روشن و مؤثر از فعالان مالی که با ایران تجارت می کنند، به ویژه شرکت های کوچک و متوسط که شاکله اصلی بسیاری از اقتصادها محسوب می شوند؛

تشویق سرمایه گذاری های بیشتر در ایران؛

حمایت از فعالان مالی در سرمایه گذاری ها و دیگر فعالیت های تجاری و مالی که با، یا در رابطه با ایران انجام می دهند؛

گرد هم آوردن کارشناسان بخش دولتی و خصوصی، از جمله از طریق تقویت شوراهای تجاری؛

حمایت عملی از تجارت و سرمایه گذاری در ایران؛

حمایت از شرکت ها در برابر آثار فراسرزمینی تحریم های ایالات متحده؛

اعضا بر تصمیم خود برای حمایت از راهکارهای عملیاتی درخصوص رفع تحریم ها تاکید و توافق کردند پیشرفت های حاصله را به دقت زیر نظر داشته باشند و جلسه کمیسیون مشترک را، از جمله در سطح وزیران، به نحو مقتضی برای پیشبرد تلاش های مشترک تشکیل دهند. آن ها همچنین تلاش های خود در راستای حفظ برجام از جمله در خصوص رفع تحریم ها از طریق تعاملات تخصصی کارشناسی حسب مورد با تشکیل کارگروه های فرعی زیر مجموعه کارگروه رفع تحریم ها را تشدید خواهند نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بیانیه هماهنگ کننده نشست کمیسیون مشترک برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه هماهنگ کننده نشست کمیسیون مشترک برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید