ثبت ملی حاملان میراث ناملموس منجر به همدلی و وفاق می گردد

به گزارش همه ایده های جدید ، یک پژوهشگر موسیقی با اشاره به هدف یونسکو برای ثبت آثار ناملموس که درنهایت منجر به همدلی، وفاق و قدردانی از پیشکسوتان هنری می گردد، ادامه داد: این کار به دو دلیل انجام می گردد، یکی این است که این میراث ناملموس با گذشت زمان در معرض خطر قرار می گیرند که باید از آن ها پاسداری گردد؛ و دوم این که با این کار حاملان میراث ناملموس را حفظ می کنیم.

ثبت ملی حاملان میراث ناملموس منجر به همدلی و وفاق می گردد

سیروس مهاجری، نویسنده و تهیه کننده پرونده پیانونوازی سبک استاد جواد معروفی برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس در گفت وگو با خبرنگار همه ایده های جدید با اشاره به ثبت نوازندگی پیانو به شیوه استاد جواد معروفی در آذر سال 97 گفت: استاد معروفی کار تنظیم ارکستر برنامه گل ها را در رادیو به عهده داشته، بنابراین نگرشی پیشرفته و بروز را آن زمان در این برنامه تجربه نموده و همه او را به عنوان تنظیم کننده ارکستر می شناختند. یکی از تفاوت های سبک معروفی با اساتید دیگر مثل مشیرهمایون شهردار یا استاد محجوبی، در جواب آواز و بداهه های کوتاه است ولی با هارمونی های امروزی و مدرن تر که در زمان قبل تر از او این گونه نبوده است. در زمان جواد معروفی، صدای پیانونوازی ما مدرن تر و به موسیقی کلاسیک نزدیک تر شد.

این پژوهشگر موسیقی توضیح داد: درنهایت این پرونده با معرفی اساتید محمدجواد عبدالهی و فریبا جواهری از شاگردان جواد معروفی به عنوان حاملان میراث ناملموس ملی ثبت شدند. استاد عبدالهی تاکنون بالغ بر 60 یا 70 هنرجوی پیانوی ایرانی تربیت نموده اند و این کار با هدف قدرشناسی از دو تن از پیشکسوتان موسیقی ایرانی انجام شد. او با قدردانی از خدمات وزارت میراث فرهنگی در حوزه موسیقی درباره فعالیت های پژوهشی اش در حوزه موسیقی گفت: با همراهی بهروز وجدانی، محقق و پژوهشگر موسیقی در مورد میراث ناملموس ایرانی که در یونسکو ثبت شده، پرونده ای مستند را به صورت ویدئویی تهیه می کنیم که در پرونده موسیقی ایرانی ثبت و حفظ گردد. در این پرونده اسامی بیش از 70 یا 80 پیانیست ایرانی را در دیباچه ای ارائه نموده و از 10 تا 15 پیانیست معاصر ایرانی هم در آن نام برده ایم.

این پیانیست ایرانی نواز اضافه کرد: به خطراتِ توجه نکردن به حاملان میراث هنر اشاره نموده ایم. از یاد بردن پیشکسوتان هنر موسیقی باعث می گردد، شیوه آموزش هنر به درستی به هنرجو منتقل نگردد و شیوه صحیح آن از یاد برود. بهترین کار این است که باقی مانده عمر اساتید موسیقی را گرامی بداریم و تا وقتی در قید حیات هستند، اطلاعات خود را کامل کنیم چون هرکدام از آن ها مانند کتابخانه ای در دانش بشری هستند که باید قدر آن ها شناخته گردد.

پرونده نوازندگی پیانو به شیوه استاد جواد معروفی به همت جمعی از شاگردان استاد محمدجوادعبدالهی با مدیریت سیروس مهاجری، آذر سال 97 در آثار ناملموس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: میراث آریا

به "ثبت ملی حاملان میراث ناملموس منجر به همدلی و وفاق می گردد" امتیاز دهید

2 کاربر به "ثبت ملی حاملان میراث ناملموس منجر به همدلی و وفاق می گردد" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت ملی حاملان میراث ناملموس منجر به همدلی و وفاق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید