مریخ به سراغ انسان ها آمد!

به گزارش همه ایده های جدید ، انسان ها هنوز پا به مریخ نگذاشته اند، اما با گذشت زمان، مریخ به سراغ انسان ها آمده است؛ تکه های سنگ مریخی که به وسیله فرآیندهایی مانند ضربه های شدید از دنیای خود بیرون پرتاب شده اند، راه خود را به وسیله منظومه شمسی باز نموده اند تا در نهایت به زمین برخورد نمایند.

مریخ به سراغ انسان ها آمد!

تینا مزدکی- همانطور که ما این نمونه ها را از سیاره همسایه خود جمع آوری می کنیم، الگویی در آن ها نیز پیدا نموده ایم؛ به نظر می رسد بیشتر نمونه ها سنگ هایی هستند که اخیراً در سیاره سرخ شکل گرفته اند و با توجه به اینکه بیشتر سطح مریخ بسیار قدیمی است، این اتفاق بسیار نادر است.

ممکن است معیارهای سن تا حدودی با اشتباه همراه گردد؛ تکنیک های مختلف تاریخ گذاری، نتایج متفاوتی را به همراه داشته اند، به این معنی که دانشمندان در تخمین های مربوط به زمان تشکیل این سنگ ها در مریخ کاملاً مطمئن نیستند.

با این حال اخیرا تیمی از دانشمندان از ایالات متحده و بریتانیا راهی برای حل این مشکل پیدا نموده اند و در کمال تعجب، بسیاری از این سنگ ها واقعاً جوان هستند و در واقع تنها چند صد میلیون سال قدمت دارند. این اطلاعات می تواند سرنخ هایی درباره مدت زمانی که شهاب سنگ ها به اینجا رسیده اند و بعلاوه فرآیندهای زمین شناسی در مریخ ارائه دهد.

بن کوهن، آتشفشان شناس از دانشگاه گلاسکو، که رهبری این تحقیق را بر عهده داشت، می گوید: ما از ویژگی های شیمیایی خاصی پی می بریم که این شهاب سنگ ها قطعاً از مریخ هستند. آنها بر اثر برخوردهای بزرگ از سیاره سرخ جدا شده اند و دهانه های بزرگی را در سطح مریخ تشکیل داده اند. اما ده ها هزار دهانه برخوردی در مریخ وجود دارد، بنابراین ما دقیقا نمی دانیم که شهاب سنگ ها از کجای سیاره هستند. یکی از برترین سرنخ هایی که می توانید برای معین دهانه منبع آنها بهره ببرید، سن نمونه ها است.

حدود 360 نمونه شهاب سنگ روی زمین یافت شده است که منشا مریخی دارند. حدود 302 مورد از آنها به عنوان شرگوتیت طبقه بندی می شوند، نوعی سنگ مریخی غنی از فلز که در گرمای فعالیت های آتشفشانی ساخته شده است.

بر اساس این که سطح مریخ چقدر دهانه دارد، دانشمندان تخمین زده اند که سطح آن بسیار قدیمی است. اگر سطح جوان تر بود و در اثر فعالیت های آتشفشانی تغییر می کرد، بسیاری از دهانه ها به وسیله جریان های آتشفشانی از بین می رفتند. بنابراین هر سنگی که از سطح مریخ پرتاب می گردد باید قدیمی باشد.

تحقیقات به عمل آمده حاکی از آن است که بسیاری از شهاب سنگ های شرگوتیت که به زمین آمده اند، کمتر از 200 میلیون سال قدمت دارند. این منجر به آنچه به عنوان پارادوکس سن شرگوتیت شناخته می گردد، شده است و برای چندین دهه دانشمندان را درگیر نموده است.

روشی که برای معین سن شرگوتیت مورد استفاده قرار می گیرد به نام تاریخ گذاری آرگون-آرگون شناخته می گردد که مبتنی بر تجزیه پتاسیم رادیواکتیو به آرگون است. از آنجایی که این نرخ واپاشی نسبت شناخته شده ای از ایزوتوپ های آرگون را فراوری می نماید، دانشمندان می توانند به این نسبت نگاه نمایند تا تعیین نمایند که چه مدت زمان فروپاشی رادیواکتیو در حال وقوع است و بنابراین تاریخ نمونه سنگ را معین نمایند.

منبع: sciencealert

  • ثبت نمایی درخشان از خورشید به وسیله یک ایرانی/ عکس

  • سفر به قلب کهکشان با جیمز وب/ معمای راه شیری حل می گردد؟

  • مجرم نامرئی که مریخ را لرزاند!

227227

منبع: خبرآنلاین

به "مریخ به سراغ انسان ها آمد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ به سراغ انسان ها آمد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید