معطلی مداوم کامیون ها در مرز آستارا

به گزارش همه ایده های جدید ، در زمان شیوع ویروس کرونا، بسیاری از مرزهای تجاری مسدود بود؛ اما مرزهای زمینی، دریایی و ریلی استان گیلان با جمهوری آذربایجان باز بود و شبانه روز تردد انجام می شد. حالا کامیون داران و اهالی شهر آستارا از تجمع کامیون ها گلایه دارند.

معطلی مداوم کامیون ها در مرز آستارا

صف های طولانی از کامیون ها در آستارا از محدوده بقعه امامزادگان تا تالاب استیل، بندر آستارا و گمرک آستارا تشکیل شده است. مدیرکل گمرک آستارا مشکل اصلی تردد کامیون ها در مرز را کندی فرایند ترخیص از جانب گمرک جمهوری آذربایجان اعلام نموده است. او گفته که برای برطرف این مشکل با گمرک جمهوری آذربایجان رایزنی و گفت وگو شده اما گشایشی تا به امروز در این امر ایجاد نشده است.

گذرگاه مرزی آستارا سومین مرز فعال کشور درزمینهٔ صادرات و واردات است. این مرز عظیم ترین گمرک زمینی شمال کشور و جز پرترددترین مرزهای زمینی بوده و دارا بیشترین سهم ارزشی صادرات چمدانی در کشور است.

براساس اعلام پایانه مرزی آستارا سال جاری تا 15 آذرماه 61 هزار و 800 دستگاه کامیون داخلی و خارجی برای صادرات و واردات کالا از این مرز تردد نموده اند و این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش داشته است؛ بنابراین این افزایش تردد کامیون ها نسبت به سال قبل از دلایل تشکیل صف های طولانی کامیون ها در آستارا محسوب می گردد.

عباس صابر، فرماندار آستارا در گفت وگو با ایسنا برای مدیریت مشکل تجمع کامیون داران، از پایانه بار خواسته است تا کامیون ها را به تناسب آهنگ ترخیص از گمرک، روانه شهر نمایند تا از شمار و ترافیک آن ها در خیابان های اصلی کاسته گردد. این موضوع سبب شده تا بعضی رانندگان، کامیون های خود را در محلات مجاور پایانه و تالاب استیل پارک نمایند.

همچنین رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا برای کاهش صف کامیون های صادرات کالا دستور داده بود تا کانتینرهای بار کامیون ها را از طریق بندر از طریق کشتی به کشورهای مقصد ترانزیت گردد.

کیانوش امیری، بارگیری کانتینرهای حاوی کالاهای صادراتی بر روی کشتی ها در بندر آستارا، باری از دوش گمرک زمینی برمی دارد و در یک مرحله بیش از 30 کانتینر با 2 ففرایند کشتی به کشورهای مقصد حمل ونقل شده است.

او گفته است: تعدادی از کامیون ها بارهای خود را در محوطه بندر تخلیه می نمایند تا با انتقال و ترانزیت بار آن ها از جهت دریا از حجم صف و ترافیک کامیون ها در شهر و مقابل درب گمرک زمینی آستارا کاسته گردد.

کریم رسولی، مدیرکل گمرک آستارا نیز گفته که طرح در حال اجرای ساماندهی محوطه گمرک برای تردد کامیون ها هم اکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در وسعت 27 هکتار با 230 میلیارد ریال اعتبار اجرا می گردد و برای ورود و خروج کامیون ها به محوطه 6 باند در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران مرز ایران و آذربایجان یکی از مرزهای اصلی و ترانزیتی کشور است که حدود 90 درصد محصولات میوه و تره بار از آنجا صادر می گردد. در 6 ماه نخست سال جاری، 53 میلیون و 200 هزار دلار به آذربایجان صادرشده است و از کشور آذربایجان به میزان 5 میلین و 400 هزار دلار واردات داشتیم. البته صادرات چمدانی در مرز آستارا از اواخر سال گذشته متوقف شده است. مشکل اصلی این مرز نبود زیرساخت های لازم در مرز آستان-آذربایجان است؛ باید زیرساخت های ارتباطی و گمرکی برای ارائه خدمات منظم و بدون قطعی فراهم گردد. باید گمرک ایران و سازمان توسعه تجارت موانع را شناسایی نموده و نسبت به حل آن ها اقدام نمایند.

سهم 83 درصدی ایران از صادرات محصولات کشاورزی به اوراسیا در رونق تجارت خارجی مؤثر است و روسیه عظیم ترین بازار تقاضای اوراسیا را دارد و روابط حسنه ایران با آن کشور و سایر همسایگان شمالی و اعضای اتحادیه اوراسیا در توسعه اقتصاد فرامرزی بی تأثیر نیست و همه این ها سبب شده تا 80 درصد صادرات گیلان از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی آستارا محقق گردد؛ اما در کنار همه این مزایا و امتیازها، انتظار می رود با پیگیری مجدد و مستمر مسئولان محلی و استانی از طریق وزارت امور خارجه، رویه های گمرکی در گمرک جمهوری آذربایجان تسریع و معضل صف های کیلومتری کامیون ها در آستارا برچیده گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "معطلی مداوم کامیون ها در مرز آستارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معطلی مداوم کامیون ها در مرز آستارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید