نمایشگاه های مجازی کتاب فرصتی برای آشنایی و شناسایی سلیقه مردم

به گزارش همه ایده های جدید ، سیدرضا تقوی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به ضرورت برگزاری نمایشگاه های کتاب، اظهار کرد: یکی از رسالت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فراهم کردن بستر برای محصولات و فرآورده های فکری و فرهنگی اصحاب فرهنگ است. همواره لازم نیست به نویسندگان و ناشران یارانه نقدی بدهیم، ولی برگزاری نمایشگاه های کتاب در استان ها ازجمله کارهای بسیار خوبی به شمار می آمد که این وزارتخانه در زمینه یاری به ناشران دنبال نموده است.

نمایشگاه های مجازی کتاب فرصتی برای آشنایی و شناسایی سلیقه مردم

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استانی از چند جهت اهمیت دارد، اضافه کرد: این کار در اقتصاد فرهنگ و نشر تاثیر دارد. اهالی فرهنگ خرج و دخل خوبی ندارند و اگر حمایت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباشد، نمی توانند کار خود را به نتیجه برسانند، از این رو باید به اقتصاد فرهنگ توجه گردد تا روی پای خود بایستند.

تقوی ضمن طرح این موضوع که دادن یارانه به بخش فرهنگ در بعضی شرایط ضروری است، گفت: البته اگر این امر به یک رویه همیشگی تبدیل گردد، به نفع فرهنگ نیست؛ به واقع باید به گونه ای سیاستگذاری و برنامه ریزی کنیم که فرهنگ روی پای خود بایستد و اقتصاد فرهنگ را خود فرهنگ اداره کند. مساله دیگر این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت و برگزاری نمایشگاه های مجازی کتاب تازه های نشر را به نقاط مختلف کشور می رساند و بسیاری از محققان و اهالی مطالعه می توانند به کتاب های تازه مرکز ایران یا سایر استان ها دسترسی پیدا نمایند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، یاری به ناشران را از دیگر ویژگی های این نمایشگاه ها دانست و اعلام کرد: باید به شکلی به ناشری که در بخش نشر سرمایه گذاری نموده، یاری گردد و یکی از روش ها این است که فضا و زمینه ای برای عرضه محصولات و کتاب های آن ها فراهم کنیم.

وی با طرح این موضوع که نمایشگاه های کتاب به رونق فعالیت ناشران یاری می نمایند، تاکید نمود: وقتی بستری در قالب نمایشگاه فراهم گردد تا کتاب های ناشران به فروش برسد، آن ها دلگرم شده و طی هماهنگی با نویسندگان و پژوهشگران نسبت به فراوری و انتشار کتاب های مورد احتیاج جامعه اقدام می نمایند.

تقوی با اشاره بر لزوم آسیب شناسی و ارزیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دل طرح هایی مثل نمایشگاه مجازی کتاب استانی، اضافه کرد: این نمایشگاه ها فرصتی را فراهم می نمایند تا دست اندرکاران فرهنگی با احتیاج مردم منطقه و استان آشنا شوند و از سوی دیگر سلیقه آن ها را بشناسند و با ارائه آمار به ناشران نسبت به فراوری و سفارش محتوای مورد احتیاج و پسند مخاطبان اقدام نمایند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در انتها گفت: از انتخاب و خرید کتاب ها از سوی مردم می توان به آمار بسیار خوبی دست پیدا کرد، این آمارها می تواند در اختیار محققان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد تا نکته های آن را شناسایی و ارزیابی نمایند.

اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان (پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان) از بیستم آذرماه شروع شده و تا بیست وهشتم آذرماه 1400 ادامه خواهد داشت. علاقه مندان اصفهانی برای بازدید و خرید کتاب می توانند به ketab.ir مراجعه نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "نمایشگاه های مجازی کتاب فرصتی برای آشنایی و شناسایی سلیقه مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه های مجازی کتاب فرصتی برای آشنایی و شناسایی سلیقه مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید