پیشنهاد درجه بندی توسعه ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر

به گزارش همه ایده های جدید ، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ارائه طرح پیشنهادی رتبه و درجه بندی توسعه ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور اطلاع داد.

پیشنهاد درجه بندی توسعه ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر

مرتضی سلیمی در گفتوگو با همه ایده های جدید ، با اشاره به ارائه طرح پیشنهادی رتبه و درجه بندی توسعه ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور، گفت: مراکز کنترل و هماهنگی عملیات(EOC) به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت حوادث و سوانح در جمعیت هلال احمر از سال 1389 در سازمان امداد و نجات و مراکز ستادی جمعیت هلال احمر استانهای کشور (31 مرکز استانی+کیش) راه اندازی و آغاز به فعالیت کرد.

وی ادامه داد: با توسعه امکانات و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری موجود در این مراکز از جمله سیستم ارتباط ویدیو کنفرانس، سامانه یکپارچه امداد و نجات شامل زیر سیستم های سامانه پاسخگویی اضطراری 112، سامانه ثبت عملیات امداد و نجات DMIS، سامانه مدیریت اطلاعات مکانی(Web GIS) و ساماندهی سیستمهای ارتباطی موجودHF و VHF و مراکز دیسپچ رادیویی- به مرور صندلی اصلی خود را در بخش امداد و نجات جمعیت هلال احمر محکم کرد به گونهای که بعضاً برخی از استانها در این بخش به عنوان بازوی عملیاتی جمعیت استانی خود آغاز به سرمایه گذاری و توسعه این مراکز کردند.

سلیمی با بیان اینکه سازمان امداد و نجات نیز در جهت حمایت از این توسعه و به منظور هدفمند سازی سرمایه گذاری در این بخش و یکسان سازی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات، دستورالعمل جامع این مراکز را که حاوی 3 بخش مراکز کنترل و هماهنگی عملیات(EOC)، مراکز پاسخگویی اضطراری 112 و سامانه های پاسخگویی اضطراری کشیک بود، را تهیه و تدوین کرد، اظهار کرد: این دستورالعمل توسط دبیر کل وقت جمعیت به تمامی استانها ابلاغ شد.به همین منظور در نظر است با عنایت به دستورالعمل فوق الذکر و طرح پیشنهادی حاضر که در 27 دی ماه سال گذشته به رویت ریاست جمعیت رسیده و ضمن تاکید بر اجرایی کردن طرح پیوست و اعمال نظرات وی نسبت به رتبه و درجه بندی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر استانهای کشور اقدام گردد.

وی هدف از ارائه طرح پیشنهادی رتبه و درجه بندی توسعه ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور را سنجش میزان اجرایی شدن دستورالعمل مراکز کنترل و هماهنگی عملیات، اجرای هدفمند و یکپارچه توسعه مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور، ساماندهی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات سراسر کشور، ایجاد رقابت سالم به منظور سرمایه گذاری استانی در بخش امداد و نجات و مراکز کنترل و هماهنگی عملیات، رتبه بندی سالیانه مراکز عملیات اضطراری، حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی و مدیریت بهینه بودجه و اعتبارات استانی و ساماندهی نظام ارزیابی عملکرد مراکز کنترل و هماهنگی عملیات مطرح کرد و اضافه کرد: در ابتدا شاخص های اصلی فرآیند اجرا تدوین و ابلاغ می گردد. این شاخص با شاخص ها و معیارهای فرعی زیرمجموعه خود به صورت دقیق تر و معین تر قابل تفکیک و ارزیابی است که پس از ارزیابی های دوره ای و موردی که در طول سال اتفاق می افتد، تمامی مراکز EOC رتبه بندی و صندلی خود را نسبت به سایر مراکز استانی بدست خواهند آورد.

به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، پس از رتبه بندی مراکز، آنها در چهار سطح ممتاز، 1، 2 و 3 با کسب امتیازات لازم که به ترتیب بالای 95، بین 75 تا 95، بین 50 تا 75، و کمتر از 50 امتیاز درجه بندی نموده و نسبت به پیشنهاد بودجه سالیانه، موارد تشویقی، تخصیص تجهیزات و تهیه مجوزها و ابلاغ آن به استانها در طول سال مالی مطابق با مجوزهای صادره اعمال خواهد شد.

وی توضیح داد: رتبه بندی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات هر ساله انجام می گردد و در صورت ارائه مستندات در خصوص بهبود وضع موجود، پس از گذشت 6 ماه در درجه بندی آن استان تجدید نظر می گردد.

سلیمی با تاکید بر اینکه با توجه به ماهیت و اهمیت مراکز کنترل و هماهنگی عملیات در کشور، استان هایی که رتبه و درجه آن ها 2 و 3 بوده و با کسری بودجه روبرو می شوند، باید تا ارزیابی بعدی این کسری را از محل درآمدهای استانی جبران نمایند، یادآور شد: با استفاده از همان درآمدهای استانی می بایست در جهت برطرف نواقص موجود و بالا بردن رتبه مرکز کوشش نمایند تا در ارزیابی های آتی اجرا شده از سوی مدیریت کنترل و هماهنگی عملیات سازمان، با ارتقاء رتبه استان، به همان نسبت بودجه تخصیص یابد. درجه بندی مراکز استانی در اختصاص تجهیزات و امکانات تهیه گردیده از سوی سازمان تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به سامانههای یکپارچه امداد و نجات کشور، بیان نمود: سامانه یکپارچه امداد و نجات کشور که شامل زیر سیستم های سامانه ثبت عملیات امداد و نجات(DMIS)، سامانه مدیریت اطلاعات مکانی(Web GIS)، سامانه کشیک، سامانه گزارشات 112 و ... به عنوان نرم افزار عملیاتی در حوادث و سوانح جمعیت هلال احمر و کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چرا که با بهره گیری از آن می توان ضمن مدیریت بهینه و به موقع عملیات امداد و نجات در توسعه مراکز امدادی و سایر تصمیم گیریهای مدیریتی بویژه در مقاطع حساس و طرحهای ملی بهره جست به همین منظور سامانه مذکور به عنوان یکی از شاخص های اصلی مراکز کنترل و هماهنگی عملیات معین گردیده و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. به گفته سلیمی، نحوه محاسبه تمامی معیارهای برای سامانه DMIS به صورت محاسبه معیارهای اشاره گردیده نسبت به کل عملیات و خدمات ثبت گردیده در یک بازه زمانی یک ساله خواهد بود و امتیاز آن نیز بر همین مبنا محاسبه خواهد شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به بخش تعاملات برون سازمانی اشاره نمود و گفت: باعنایت به تفاهم نامه های امضاء گردیده میان سازمان امداد و نجات و سایر دستگاه های همکار از جمله ژئوفیزیک، هواشناسی، اورژانس، راهداری و غیره به منظور بهره گیری از توان طرفین به ویژه امکانات موجود در دستگاه های همکار، پیگیری و اجرایی کردن سیستم های قابل استفاده در مراکز کنترل و هماهنگی عملیات مثل دوربینهای جادهای، سامانه هشدار سریع زلزله، لینک سازمان هواشناسی و ... به عنوان شاخص های ارزیابی این مراکز در نظر گرفته گردیده که نحوه محاسبه آن بر اساس اهمیت ارزش گذاری می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "پیشنهاد درجه بندی توسعه ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد درجه بندی توسعه ای مراکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید