کوچک ترین قهوه خانه جهان در بازار تهران، میزبان شما با خوش طعم ترین چای جهان

به گزارش همه ایده های جدید ، بازار تهران یکی از پر رمز و رازترین و زیباترین و پر رفت و آمدترین جاذبه های گردشگری ایران است. اگر به این بازار فقط به قصد خرید مراجعه کنید و از تماشا اطراف خود غافل شوید قطعا ضرر خواهید کرد. زیرا این بازار پر است از جاذبه هایی که تماشا تمام آن ها روزها و شاید هفته ها به طول می انجامد و برای تماشا آن ها باید علاوه بر حجره ها و مغازه های اطراف نگاهی عمیق تر هم به دالان ها تنگ و تودرتوی بازار و البته بالای سر خود برای تماشا معماری تهران قدیم بیندازید. یکی از این مکان های تماشای کوچک ترین قهوه خانه جهان، یعنی قهوه خانه حاج علی درویش، است.

کوچک ترین قهوه خانه جهان در بازار تهران، میزبان شما با خوش طعم ترین چای جهان
قهوه خانه حاج علی درویش

این قهوه خانه کار خود را در سال 1297 شمسی شروع نموده است. در ادامه به آنالیز راه دسترسی به این قهوه خانه و معرفی آن می پردازیم.

ورودی بازار زرگرها (بازار بزرگ)

برای رسیدن به این قهوه خانه باید از ورودی بازار زرگرها (بازار بزرگ) وارد شوید. این ورودی در خیابان پانزده خرداد، رو به روی خیابان ناصرخسرو قرار گرفته است.

بازار زرگرها

در طول جهت از تماشا معماری زیبای بازار لذت ببرید و نگاهی هم به سقف آن بیندازید که به زیبایی بازسازی شده است.

تابلوی سردر ورودی قهوه خانه حاج علی درویش

در این راسته با حدود ده دقیقه پیاده روی و عبور از ورودی مسجد امام (که در سمت چپ شما قرار گرفته است) به پلاک 78 و قهوه خانه می رسید که در سمت راست شما و جنب مسجد عبدالله خان قرار گرفته است.

حاج کاظم فرزند حاج علی مبهوتیان

اگر در پیدا کردن این قهوه خانه با مشکل روبرو شدید نگران نباشید! از هر کسی در این راسته سراغ قهوه خانه حاج علی درویش خان و حاج کاظم، فرزند ایشان را بگیرید، شما را هدایت می نماید.

فهرست قیمت های قهوه خانه

اولین چیزی که پس از ورود به این قهوه خانه توجه شما را جلب می نماید، فهرست قیمت های آن است. در ضمن از حاج کاظم درخواست کنید تا کاتالوگ تاریخچه این قهوه خانه را به شما بدهد تا بهتر متوجه شوید در چه مکانی پا گذاشته اید!

سقف زیبای قهوه خانه

اگر بخواهیم خلاصه ای از تاریخچه این قهوه خانه را مرور کنیم باید بگوییم این قهوه خانه قبل از سال 1297 به مبلغ 20 تومان به وسیله حاج محمدحسن شمشیری خریداری شد و او در سال 1307 به علت جنگ جهانی اول و اوضاع نابسامان مالی دچار فقر شدید و متعاقب آن بیمار و خانه نشین شد. دوست جوانمرد او، حاج محمد صالحی از وضعش مطلع شد و مبلغ 30 تومان به او قرض داد و او قهوه خانه ای بزرگ تر در جلوی خان مسجدشاه دایر کرد.

قیمت کنونی انواع محصولاتی که در قهوه خانه به فروش میرسد

قبل از سال 1340 حاج علی مبهوتیان، معروف به بهشتی و درویش در این قهوه خانه مشغول به کار شد و ایشان قهوه خانه را از حاج محمدحسین خریداری کرد.

حاج علی مبهوتیان در سال 1306 در همدان به جهان آمد و در سن 15 سالگی به تهران مهاجرت کرد. وی ابتدا رو به روی دبیرستان حافظ در بازار کیلویی ها قهوه خانه داشت و سپس به سرای حاج محسن، بالاتر از چهارسوق کوچک، آمد و خاتمه بعد از سال 1340 این قهوه خانه را خریداری کرد.

حاج کاظم در حال نشان دادن یادگاری هایی که جهانگرد های خارجی برای او نوشته اند.

اکنون حاج کاظم، فرزند حاج علی مبهوتیان، این قهوه خانه را اداره می نماید.

دفتر یادگاری های گردشگران
حاج کاظم برای مهمانان خاص خود هدایای بی نظیری در نظر گرفته است

در سال 1340 که این قهوه خانه خریداری شد، دو دهانه مغازه در آن وجود داشت که اکنون یکی از آن ها با مساحت 2 مترمربع به جای مانده است.

سکه ضرب شده اختصاصی قهوه خانه حاج علی درویش، هدیه ای گرانبهاست. حاج کاظم هدایای دیگری مانند صدف های کوچک زیبا با نوشته هایی بامعنا روی آن ها هم هدیه می دهد.

حاج کاظم مردی بسیار خوش صحبت و دوست داشتنی است که از حرف ها و خاطرات او هیچ گاه خسته نمی شوید.

چای ترش

نگارنده هیچ گاه تجربه نوشیدن چنین چای را در جای دیگری تجربه ننموده است! به عبارتی می توان گفت این چای یکی از خوشمزه ترین چای های جهانست که می توانید آن را در محیطی که شما را به تهران قدیم می برد، بنوشید و لذت ببرید.

نخستین مسابقه محل کسب و کار زیبا به وسیله این قهوه خانه برگزار شده است. جایزه این مسابقه برای هر برنده مبلغ 100 هزار تومان و هدایای فرهنگی بوده است. انجمن کوهنوردان ایران هم در این کار زیبا و پسندیده نقش داشته است.

روی این تابلو هر روز یک جمله پندآموز و زیبا به وسیله حاج کاظم نوشته می گردد و در کنار آن یک بسته وجود دارد که در آن کتابچه هایی با متونی کوتاه و آموزنده قرار گرفته است که از قم و به صورت رایگان برای حاج کاظم ارسال می گردد و تا او چای شما را آماده کند می توانید یک دقیقه مطالعه کنید.

دکوراسیون زیبا و قدیمی این قهوه خانه شما را به تهران قدیم می برد. سعی کنید هنگام مراجعه با دقت به تمامی جزییات آن نگاه کنید.

محصولات متنوعی در اینجا به فروش می رسد که کیفیت بی نظیر و قیمت مناسبی دارند و می توانید آن ها را خریده و در منزل هم بهره ببرید.

حاج کاظم به پیشنهاد شما برای گرفتن عکس از قهوه خانه و سلفی با او نه نمی گوید و با لبخندی گرم پذیرای شما است!

نام این ظرف صندوق مولا است. حاج کاظم برای ما می گوید بازار ی ها و مردمی که اینجا چای می خورند بقیه پول خود را در این صندوق می ریزند و این پول برای بچه های بهزیستی جمع می گردد. با تماشا چنین افرادی در قلب خود از آن ها تشکر می کنید که جهان را برای دیگران قابل تحمل و زیبا می نمایند. اگر قصد رفتن به بازار را دارید نباید فراموش کنید که به این محل تماشای سری بزنید و اگر قبلا از آن تماشا نموده اید تجربیات خود را با همه ایده های جدید و خوانندگان ما در میان بگذارید.

منبع: کجارو / کجارو

به "کوچک ترین قهوه خانه جهان در بازار تهران، میزبان شما با خوش طعم ترین چای جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچک ترین قهوه خانه جهان در بازار تهران، میزبان شما با خوش طعم ترین چای جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید