گلکسی S21 اولترا در مقابل گلکسی نوت 20 اولترا

به گزارش همه ایده های جدید ، گلکسی S21 اولترا در حال حاضر بهترین و قدرتمندترین پرچم دار حال حاضر سامسونگ است که شرکت کره ای آن را اوایل سال جاری راهی بازار کرد. این گوشی از پردازنده های بسیار قدرتمند اگزینوس 2100 در بازارهای بین المللی و اسنپدراگون 888 در کشور آمریکا و چین استفاده می نماید تا بدین ترتیب یکی از بهترین پرچم دارهای سال جاری لقب گیرد. اما سؤال اینجاست که تفاوت این گوشی با بهترین پرچم دار سال گذشته سامسونگ یعنی گلکسی نوت 20 اولترا تا چه اندازه است و آیا گوشی قدیمی هنوز هم ارزش خرید دارد یا خیر؟ در این مطلب به آنالیز این موضوع می پردازیم.

گلکسی S21 اولترا در مقابل گلکسی نوت 20 اولترا

معمولا گوشی های جدیدی که معرفی می شوند، به خصوص پرچم دارها، به نسبت نسل قبل به امکانات و قابلیت های بسیار خوبی مجهز می شوند و به همین خاطر معمولا به نسبت نسل قبل انتخاب بهتری به حساب می آیند. گلکسی S21 اولترا هم احتمالا جزء همین پرچم دارهاست، چرا که سامسونگ سال جاری با بهبود قدرت پردازشی و گرافیکی پردازنده های سری اگزینوس خود توانست فاصله زیاد خود را به نسبت نماینده اسنپدراگون تا حد زیادی کاهش دهد تا جایی که عملکرد آن ها تقریبا با هم برابر است در حالی که نماینده سامسونگ مصرف کمتری هم دارد.

سال گذشته سامسونگ با معرفی پرچم دارهای سری گلکسی نوت 20 و اس 20 که به پردازنده های اگزینوس 990 مجهز شده بودند، اصلا نتوانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد. با این حال قابلیت های خوب دیگر نظیر دوربین قدرتمند و قلم S-Pen باعث شد ضعف های اگزینوس 990 حداقل در پرچم دارهای سری نوت، آن قدرها به چشم نیاید.

اما از آنجایی که سامسونگ پشتیبانی از قلم S-Pen را به گلکسی S21 اولترا اضافه نموده، اگرچه باید برای خرید آن به صورت مجزا مبلغی را پرداخت کرد، اما با این حال توانسته یکی از دلایل رجحان سری نوت را به امکانات گسترده S21 اولترا اضافه کند. علاوه بر این ها، چون شرکت تقریبا از همه لحاظ S21 اولترا را به نسبت قبل بهبود بخشیده، بنابراین بدیهی است این گوشی به نسبت نوت 20 اولترا انتخاب بهتری است. اما همان طور که اشاره شد، قصد داریم ببینیم این تفاوت تا چه اندازه است.

نمایشگر، طراحی، پشتیبانی از قلم S-Pen

نام گوشیگلکسی S21 اولتراگلکسی نوت 20 اولترا
اندازه نمایشگر6.8 اینچ6.9 اینچ
فناوری نمایشگرOLEDOLED
وضوح تصویر - چگالی1400 × 3200 پیکسل - 515 پیکسل بر هر اینچ1400 × 3088 پیکسل - 496 پیکسل بر هر اینچ
زرفرش ریت1 - 120 هرتز متغیر10 - 120 هرتز متغیر
قابلیت های دیگرپشتیبانی از HDR - پشتیبانی از قلم S-Penپشتیبانی از HDR - بهره مندی از قلم S-Pen
ابعاد - وزن8.9 × 75.6 × 165.1 میلی متر - 227 گرم8.1 × 77.2 × 164.8 میلی متر - 208 گرم
جنس بدنهجنس فریم از آلومینیوم و جنس پنل پشت از شیشه گوریلاگلس Victusجنس فریم از فولاد ضد زنگ و جنس پنل پشت از شیشه گوریلاگلس Victus

هر دو پرچم دار سامسونگ واقعا گوشی های عظیمی هستند. البته گلکسی نوت 20 اولترا 0٬1 اینچ اندازه عظیمتری دارد اما می بینیم که S21 اولترا باز هم 0٬3 میلی متر عظیمتر است که اصلا محسوس نیست. با این حال این دو محصول از لحاظ طراحی تفاوت های آشکاری دارند.

نمایشگر گوشی های سری نوت همواره از گوشه های تخت برخوردار بودند در حالی که سری پرچم دارهای S در گوشه ها انحنای بیشتری داشتند. در این گوشی ها هم این زبان طراحی کاملا حفظ شده و با یک نگاه می توان متوجه تفاوت بین دو محصول شد. سری نوت سامسونگ به گونه ای طراحی می شوند که کمتر محصولی را مشابه آن ها می بینیم اما این موضوع در رابطه با سری S صادق نیست.

اما با در دست دریافت دو گوشی کاملا این حس به شما منتقل خواهد شد که S21 اولترا اندکی عرض کمتری دارد و در عوض بلندتر و ضخیم تر است که وقتی بخواهید آن را با قاب محافظ حمل کنید، ضخامت آن بیشتر هم حس می شود. در طرف مقابل گلکسی نوت 20 اولترا برای سهولت در یادداشت برداری کمی عریض تر و باریک تر طراحی شده تا در دست نگه داشتن آن آسان باشد.

روی پنل جلو هیچ تفاوت خاصی را جزء همان گوشه های تخت و منحنی شاهد نیستیم و دوربین سلفی نیز مانند پرچم دارهای سری قبل شرکت به صورت حفره ای در مرکز نمایشگر تعبیه شده است. اما تفاوت اصلی به پنل پشتی بر می شود. جایی که سامسونگ تصمیم گرفت ماژول دوربین را در S21 اولترا با بدنه گوشی ادغام کند که ظاهری فوق العاده جذاب و متفاوت به آن بخشیده. اما در نوت 20 اولترا این ماژول به صورت کاملا مستقل از فریم گوشی روی پنل پشتی تعبیه شده.

از رجحان هایی که سری نوت همواره به سری S داشتند، بهره مندی آن ها از قلم S-Pen بود. این قلم قابلیت های فوق العاده جذابی را به گوشی های سری نوت سامسونگ افزود و به بخش جدانشدنی از این گوشی ها تبدیل شد. اما S21 اولترا هم اولین محصول از سری S است که از این قلم پشتیبانی می نماید اما متاسفانه کاربر باید برای بهره مندی از آن، قلم را به صورت جداگانه تهیه کند و در قاب محافظ مخصوصی که برای گوشی طراحی شده نگه دارد، چرا که پرچم دار جدید هیچ محلی برای نگه داری S-Pen در خود ندارد. این در حالی است که قلم بخشی از گوشی های سری نوت است.

علاوه بر این ها، تفاوت دو محصول در پشتیبانی از کارت حافظه جانبی هم دیده می شود. جایی که S21 اولترا از درگاه مربوطه بی بهره است و به جای آن در مدل هایی با 512 گیگابایت حافظه در دسترس واقع شده است. این در حالی است که گلکسی نوت 20 اولترا با وجود اینکه در نسخه 512 گیگابایتی هم به فروش می رسد اما از کارت حافظه هم پشتیبانی می نماید. گفتنی است در هیچ یک از این دو گوشی جک 3.5 میلی متری صدا دیده نمی شود.

اما می رسیم به نمایشگرها. جایی که تفاوت تنها 0.1 اینچ است (گلکسی نوت 20 اولترا عظیمتر است) اما در عین حال گوشی عظیمتر یعنی نوت 20 اولترا به طور کلی اندازه کوچکتری دارد و در عین حال عریض تر است. اما این تفاوت همان طور که اشاره شد اصلا محسوس نیست.

در رابطه با کیفیت نمایشگر اما S21 اولترا چه از نظر فناوری به کار رفته و چه از نظر وضوح و چگالی تصویر، به پرچم دار سال گذشته سامسونگ رجحان دارد. همچنین نمایشگر این گوشی می تواند به میزان روشنایی حداکثری 1500 نیت دست پیدا کند که تا به این لحظه هیچ نمایشگری در گوشی های هوشمند همچین توانایی ندارد. بنابراین کاربر با خیال راحت می تواند در زیر نور مستقیم خورشید هم بدون مشکل با گوشی کار کند.

اما وجه اشتراک دو محصول، کیفیت QHD آن هاست. این در حالی است که در گلکسی نوت 20 اولترا که از رفرش ریت 120 هرتز هم پشتیبانی می نماید، دستیابی به چنین میزان از رفرش ریت در وضوح یاد شده ممکن نیست. اما گلکسی S21 اولترا در تمامی وضوح ها می تواند روی رفرش ریت 120 هرتز تنظیم شود. البته نکته مثبت هر دو گوشی اینجاست که آن ها از رفرش ریت متغیر بهره می برند. به این معنا که در صورت نبودن احتیاج می توانند رفرش ریت را کاهش دهند. میزان تغییر در S21 اولترا بین 1 تا 120 هرتز و در نوت 20 اولترا هم بین 10 تا 120 هرتز است تا بدین ترتیب میزان مصرف باتری کاهش پیدا کند.

گامادمای رنگکنتراست تصویرحداقل روشنایی (کمتر بهتر است)حداکثر روشنایی (بیشتر بهتر است)
2/016834 کلوین (عالی)غیرقابل اندازه گیری (عالی)1/5 (عالی)889 (عالی)گلکسی S21 اولترا
1/956777 کلوین (عالی)غیرقابل اندازه گیری (عالی)1/6 (عالی)691 (عالی)گلکسی نوت 20 اولترا

می توانید میزان کیفیت نمایشگر این دو گوشی را در نمایش دقیق رنگ و نمایش رنگ خاکستری در زیر مشاهده کنید. در تصاویر زیر هرچه تفاوت بین دو رنگ کمتر باشد، نشان دهنده عملکرد بهتر گوشی در آن زمینه است.

همان طور که می بینید، سوا از تمام نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، نمایشگری که در گلکسی S21 اولترا به کار رفته تقریبا در تمامی بخش ها، به خصوص در نمایش درخشان تر و دقیق تر تصاویر، بهتر و باکیفیت تر از نمایشگری است که سامسونگ برای گلکسی نوت 20 اولترا استفاده کرد تا بدین ترتیب در حالی که در خارج از محیط خانه هم با گوشی کار می کنید، هیچ مسئله ای از بابت خوانایی متون نداشته باشید.

همچنین درون نمایشگر گلکسی S21 اولترا، سنسور اثر انگشت عظیمتری به کار رفته تا بدین ترتیب فرایند باز شدن قفل گوشی به وسیله اثر انگشت بسیار سریع تر و دقیق تر از سرعت این فرایند در گلکسی نوت 20 اولترا شود. به صورت کلی، در تمامی بخش های مهم، گلکسی S21 اولترا نه تنها به نسبت نوت 20 اولترا بلکه از تمام گوشی های فعلی کنونی بهتر است.

  • مقایسه گلکسی S21 اولترا با آیفون 12 پرو مکس؛ بهترین پرچم دار سال 2021 کدام است؟

سخت افزار و نرم افزار

گلکسی S21 اولترا با اندروید 11 و رابط کاربری One UI 3.1 راهی بازار شد در حالی که گلکسی نوت 20 اولترا چون سال 2020 در دسترس نهاده شد، به اندروید 10 مجهز شده بود. از آن جایی که سامسونگ تصمیم گرفت پرچم داران خود را از این پس به مدت سه سال به روزرسانی کند، بنابراین این دو گوشی هم شامل این سیاست جدید می شوند. اما S21 اولترا با اندروید 14 و نوت 20 اولترا هم با اندروید 13 به کار خود سرانجام می دهند.

اما سوا از مسأله نرم افزار، در بخش سخت افزار هم رجحان کاملا به سود نماینده جدید شرکت کره ای است. S21 اولترا از پردازنده اسنپدراگون 888/اگزینوس 2100 بهره می برد در حالی که نوت 20 اولترا به پردازنده اسنپدراگون 865 پلاس/اگزینوس 990 مجهز شده بود. از آن جایی که شرکت با اگزینوس 990 اصلا نتوانست کاربران را راضی نگه دارد و برعکس با اگزینوس 2100 حسابی درخشان ظاهر شد، بنابراین از لحاظ سخت افزاری، تفاوت زیادی بین دو گوشی وجود دارد.

علاوه بر این ها، پردازنده های جدید مبتنی بر لیتوگرافی جدید 5 نانومتری هستند و بدین ترتیب از لحاظ مصرف انرژی هم بسیار بهتر از نسل قبل هستند. این در حالی است که قدرت پردازشی بالاتری هم دارند. البته این بدان معنا نیست که گلکسی نوت 20 اولترا پرچم دار ضعیفی است؛ در واقع این گوشی بسیار سریع و قدرتمند است اما در مقایسه با گلکسی S21 اولترا حرف زیادی برای گفتن ندارد.

می توانید نتیجه عملکرد این دو محصول را در بنچمارک های گیک بنچ (آنالیز عملکرد پردازنده در حالت های تک و چند هسته ای) و GFXBench (آنالیز قدرت گرافیک) مشاهده کنید.

نکته مهم اینجاست که سال گذشته تفاوت عملکرد نسبتا محسوسی بین مدل های مجهز به اگزینوس 990 و اسنپدراگون 865 پلاس گلکسی نوت 20 اولترا وجود داشت در حالی که سال جاری سامسونگ با اگزینوس 2100 بالاخره توانست در بخش پردازشی و همچنین مصرف انرژی بهتر از رقیب ظاهر شود. بنابراین برای کاربرانی که در کشورهایی غیر از آمریکا و چین زندگی می نمایند، ترجیح S21 اولترا بر نوت 20 اولترا بسیار منطقی تر است.

اما وقتی می رسیم به حافظه رم و حافظه داخلی، هر دو گوشی در مدل پایه و 5G خود به 128 گیگابایت حافظه داخلی و 12 گیگابایت حافظه رم مجهز شده اند. اما مدل مجهز به اگزینوس 990 در مدل های مجهز به اینترنت 4G هم راهی بعضی از بازارها شده که از 256 گیگابایت حافظه داخلی و 8 گیگابایت حافظه رم بهره می برند. همچنین باید به این نکته هم اشاره شود که فناوری حافظه در S21 اولترا UFS 3.1 و در نوت 20 اولترا UFS 3.0 است.

گلکسی S21 اولترا در بهترین مدل خود به 16 گیگابایت حافظه رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی مجهز شده اما از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی نماید. در حالی که نوت 20 اولترا با وجود بهره مندی از مدلی مجهز به 512 گیگابایت حافظه داخلی، از کارت حافظه جانبی هم پشتیبانی می نماید. هر دو گوشی در مدل هایی که به اینترنت 5G مجهز شده اند، بالاترین سرعت اینترنت را به کاربر ارائه می دهند اما در نماینده جدید سامسونگ، مودم 5G به صورت یکپارچه با خود چیپ طراحی شده تا بدین ترتیب در مصرف انرژی هم تا حد زیادی صرفه جویی شود.

  • مقایسه گلکسی S21 اولترا مدل اگزینوس با اسنپدراگون

دوربین

زمانی که سامسونگ سری گلکسی S20 را رونمایی کرد، بسیاری از کاربران طراحی پنل پشتی آن را نپسندیدند. اما شرکت کره ای در طراحی گلکسی نوت 20 اولترا سنگ تمام گذاشت و کاربران را غافلگیر کرد. این بار سوا از طراحی زیباتر ماژول و چینش متفاوت دوربین ها و همچنین قرارگیری یک حلقه زیبا دور هر دوربین، رنگ بندی جذابی را هم شاهد بودیم. اما تعداد دوربین های به کار رفته در این گوشی تنها سه عدد بود که شامل یک دوربین اصلی، یک دوربین تله فوتو و یک دوربین فوق عریض می شد.

در گلکسی S21 اولترا علاوه بر اینکه طراحی ماژول دوربین تغییر اساسی داشت و بخشی از آن با بدنه ادغام شد، شاهد اضافه شدن یک دوربین دیگر هم به مجموعه دوربین های این محصول بودیم تا جمع آن ها با یک دوربین تله فوتو با قابلیت عظیم نمایی 10 برابری، به چهار برسد.

سال گذشته، سامسونگ با گلکسی S20 اولترا از قابلیت عظیم نمایی دیجیتال 100 برابری آن رونمایی کرد. اما کاربران زیادی از این بابت که تصاویر در عظیم نمایی بیشتر از 50 برابر تقریبا بدون استفاده هستند گله مند بودند. این شد که با نوت 20 اولترا این میزان به 50 کاهش پیدا کرد. با ورود گلکسی S21 اولترا بار دیگر عظیم نمایی 100 برابری به پرچم دار سامسونگ بازگشت اما این بار با کیفیت بیشتر به نسل سال گذشته.

همان دوربین تله فوتوی جدیدی که از لنز پریسکوپی با قابلیت عظیم نمایی 10 برابری بهره می برد، این امکان را به گلکسی S21 اولترا می دهد تا 100 برابر به صورت دیجیتال هم زوم کند که تا به امروز در هیچ گوشی دیگری شاهد این میزان از عظیم نمایی نبودیم. البته از آن جایی که زوم 10 برابری بسیار زیاد است، سامسونگ یک دوربین تله فوتوی دیگر با عظیم نمایی 3 برابری را به گوشی افزود که مانند لنز قبل از لرزشگیر اپتیکال هم بهره می برد تا بدین ترتیب حتی در فواصل دور هم کاربر بتواند تصاویر باکیفیتی ثبت کند. اضافه شدن همین دو دوربین تله فوتو باعث شده گلکسی S21 اولترا در عظیم نمایی در بین گوشی هایی که تا به این لحظه راهی بازار شده اند بی رقیب باشد.

نام گوشیگلکسی S21 اولتراگلکسی نوت 20 اولترا
دوربین اصلی108 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و لنز 24 میلی متری - دارای لرزشگیر اپتیکال تصویر108 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8 و لنز 26 میلی متری - دارای لرزشگیر اپتیکال تصویر
دوربین تله فوتو10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.4 و لنز 70 میلی متری - قابلیت عظیم نمایی 3 برابری اپتیکال12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/3.0 و لنز 120 میلی متری پریسکوپی - قابلیت عظیم نمایی 5 برابری اپتیکال و 50 برابری هیبریدی
دوربین تله فوتوی دوم10 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/4.9 و لنز 240 میلی متری - قابلیت عظیم نمایی 10 برابری اپتیکالندارد
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و لنز 13 میلی متری و لرزشگیر Super Steady12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و لنز 13 میلی متری
دوربین سلفی40 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.210 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2
قابلیت هاامکان فیلم برداری 8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه - دوربین فوق عریض و سلفی با فوکوس اتوماتیکامکان فیلم برداری 8K با سرعت 24 فریم بر ثانیه - دوربین سلفی با فوکوس اتوماتیک

تغییر دیگری که علاوه بر اضافه شدن دوربین تله فوتو در S21 اولترا پدید آمده، عریض تر شدن لنز دوربین 108 مگاپیکسلی است که گفته می شود به نسبت نسل قبل در جذب نور حدود 12 درصد عملکرد بهتری دارد. این 12 درصد در ثبت تصاویر هم تا حدودی خود را نشان می دهد و کاربر می تواند تفاوت ها را تشخیص دهد. شما عزیزان می توانید در تصاویر زیر، کیفیت ثبت تصاویر دو گوشی را در عمل مشاهده کنید.

دوربین اصلی

دوربین تله فوتو - زوم 10 برابری

اگرچه هر دو گوشی قابلیت عظیم نمایی 10 برابری دارند اما جالب خواهد بود ببینیم عملکرد آن ها در این زمینه تا چه اندازه متفاوت است. چرا که نوت 20 اولترا تنها تا 5 برابر قابلیت عظیم نمایی اپتیکال دارد اما در S21 اولترا لرزشگیر اپتیکال تا زوم 10 برابری هم کاربر را همراهی می نماید.

همانطور که مشاهده می کنید، کیفیت تصویر ثبت شده توسط نوت 20 اولترا بد نیست اما در مقایسه با گلکسی S21 اولترا، می توان تفاوت را چه در گستره دینامیکی، چه در نمایش دقیق رنگ ها و چه در حفظ جزئیات، به راحتی متوجه شد.

عکاسی در محیط خانه و نور شب

در تصاویر زیر، به خوبی می توان بهبود عملکرد گلکسی S21 اولترا را به نسبت نسل قبل متوجه شد. سامسونگ در این گوشی قابلیت Scene Optimizer را به صورت هوشمندانه تری تعبیه نموده که در واقع به صورت اتوماتیک در شرایطی که احتیاج باشد، فرایند جذب نور را طولانی تر می نماید. این قابلیت در کهکشانی جدید بسیار بهتر تعبیه شده که نتیجه آن را می توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.

گلکسی S21 اولترا همچنین در ضبط ویدیو هم پیشرفت بسیار خوبی داشته و اکنون کاربر می تواند هنگام ضبط ویدیو، تا 10 برابر زوم کند و در عین حال کیفیت فوق العاده ای هم دارد. می توانید نمونه ویدیوی ضبط شده توسط گلکسی S21 اولترا در عظیم نمایی 10 برابری را در زیر مشاهده کنید.

  • آیا دوربین گلکسی S21 اولترا واقعا می تواند از سطح ماه عکاسی کند؟

باتری و شارژر

می رسیم به بخش باتری و شارژر و سرعت شارژ تا ببینیم در قامت یک پرچم دار، عملکرد دو گوشی چگونه است. سامسونگ برخلاف بهترین گوشی سری گلکسی S20 که از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی بهره می برد، تصمیم گرفت برای نوت 20 اولترا ظرفیت باتری را به 4500 میلی آمپر ساعت کاهش دهد. از طرفی ظرفیت باتری S21 اولترا روی همان 5000 میلی آمپر ساعت باقی مانده تا یک تفاوت 10 درصدی را بین باتری دو محصول ببینیم. البته همین 10 درصد در عمل تفاوت کاملا محسوسی را رقم زد.

در تست های زیر، دو نماینده قدرتمند سامسونگ در بخش هایی نظیر وب گردی، استریم ویدیو در یوتیوب و انجام بازی سه بعدی مقابل یکدیگر قرار دریافتد تا ببینیم کدام یک از آن ها می توانند دوام بیشتری داشته باشد.

همان طور که مشاهده می کنید، در وب گردی، گلکسی S21 اولترا نه تنها نوت 20 اولترا بلکه به نظر می رسد تمام گوشی ها را پشت سر می گذارد چرا که می تواند کمی بیشتر از 16 ساعت کاربران را همراهی کند و این بسیار فوق العاده است. البته این میزان برای زمانی است که گوشی را روی رفرش ریت 60 هرتز تنظیم کنید.

هرچند اگر رفرش ریت به 120 هرتز برسد، باز هم عملکرد S21 اولترا حیرت انگیز است و می تواند کاربران را کمی کمتر از 15 ساعت همراهی کند. این موضوع هم تا حد زیادی مربوط به عملکرد خوب گوشی در کاهش یا افزایش رفرش ریت در مواقع لزوم است که باعث کاهش مصرف انرژی می شود. گلکسی نوت 20 اولترا در این بخش، صرف نظر از میزان رفرش ریت، حدود 5 ساعت زودتر از S21 اولترا به شارژ احتیاج پیدا می نماید.

در بخش استریم ویدیو از یوتیوب که از رفرش ریت 120 هرتز هم پشتیبانی نمی نماید و گوشی های سامسونگ معمولا عملکرد بسیار خوبی در این زمینه از خود به نمایش می گذارند، می بینیم که S21 اولترا حدودا 2 ساعت بیشتر دوام داشت و توانست 8 ساعت و 52 دقیقه کاربران را همراهی کند. در حالی که باتری نوت 20 اولترا تنها 7 ساعت شارژدهی داشت.

در انجام بازی های سه بعدی اما نتیجه جالبی رقم خورد. در حالی که گلکسی S21 اولترا در رفرش ریت 60 هرتز توانست حدود 1 ساعت و نیم بیشتر دوام بیاورد، در رفرش ریت 120 هرتز 6 دقیقه عملکرد ضعیف تری داشت که البته نمی توان آن را تفاوت محسوسی دانست. با این حال وقتی رفرش ریت روی 120 هرتز تنظیم شود، اگرچه لذت بیشتری از انجام بازی خواهید برد اما خیلی سریع باید گوشی خود را شارژ کنید و در این صورت فشار زیادی هم روی گوشی وارد می شود. بنابراین اگر به دنبال ایجاد تعادلی بین عملکرد بهینه باتری و قدرت سخت افزاری هستید، بهتر است با رفرش ریت 60 هرتز به انجام بازی بپردازید. چون در غیر این صورت شارژ باتری خیلی سریع به سرانجام می رسد.

اما وقتی به مدت زمان شارژ گوشی می رسیم، به خاطر تفاوت در ظرفیت باتری، تفاوتی هم در مدت زمان شارژ شاهد خواهیم بود. گلکسی S21 اولترا از شارژر 25 واتی پشتیبانی می نماید اما این شارژر درون جعبه وجود ندارد و کاربر باید آن را به صورت جداگانه خریداری کند. البته خوشبختانه کابل USB-C درون جعبه وجود دارد و کاربر تنها باید برای آداپتور هزینه کند. در این بخش حداقل گلکسی نوت 20 اولترا رجحان دارد که با شارژر 25 واتی راهی بازار می شود.

اما اگر بخواهیم دو گوشی را با این شارژر 25 واتی شارژ کنیم، S21 اولترا کندتر شارژ می شود. برای مثال گلکسی S21 اولترا به خاطر بهره مندی از باتری عظیم تر، در مدت زمان تقریبا 1 ساعت و نیم شارژ می شود در حالی که گلکسی نوت 20 اولترا را می توان در مدت زمان کمی بیشتر از 1 ساعت شارژ کرد.

از قابلیت های دیگر این دو گوشی هم می توان به پشتیبانی از شارژ بی سیم 15 واتی اشاره نمود که در صورت احتیاج باید به صورت جداگانه آن را خریداری کنید. همچنین پشتیبانی از فناوری شارژ معکوس هم در دو گوشی وجود دارد تا کاربر بتواند هدفون و ساعت هوشمند خود را با قرار دادن در پشت گوشی شارژ کند.

  • 6 گوشی که پیش از خریدن سامسونگ گلکسی S21 باید آنالیز کنید

قیمت

سامسونگ با عرضه گوشی های سری گلکسی S21 اولترا، قیمت این سری را به نسبت نسل قبل کاهش داد. بدین ترتیب ارزش خرید آن ها به نسبت پرچم دارهای سری S20 و نوت 20 که با قیمت پایه 1000 دلار راهی بازار شدند بالاتر رفت. مثلا گلکسی S20 اولترا با قیمت پایه 1400 دلار راهی بازار شد در حالی که S21 اولترا که در تمام زمینه ها به نسبت این گوشی رجحان دارد، با قیمت پایه 1200 دلار در دسترس نهاده شد.

سامسونگ شاید با حذف شارژر و هدفون از درون جعبه گوشی بسیاری از کاربران را عصبانی نموده باشد اما همین موضوع باعث شد قیمت گوشی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. اما گلکسی نوت 20 اولترا که با شارژر و هدفون هم راهی بازار شده، 1300 دلار در مدل پایه قیمت گذاری شد اما خب چند ماه بعد از عرضه، سامسونگ قیمت آن را به 1000 دلار کاهش داد.

  • گلکسی S21 اولترا 5G: قیمت پایه برای مدل 128 گیگابایتی با 12 گیگابایت حافظه رم 1200 دلار، برای مدل 256 گیگابایتی 1250 دلار و برای مدل 512 گیگابایتی 1380 دلار
  • گلکسی نوت 20 اولترا 5G: قیمت پایه برای مدل 128 گیگابایتی با 12 گیگابایت حافظه رم 1300 دلار

با در نظر دریافت تمام نکات بالا، به نظر می رسد گلکسی S21 اولترا نه تنها پرچم دار بهتری است، بلکه ارزش خرید بیشتری هم دارد. حتی اگر گلکسی نوت 20 اولترا با تخفیف 300 دلاری هم به فروش برسد، باز هم به نظر می رسد پرچم دار جدید ارزش خرید بیشتری خواهد داشت. چرا که در مواردی نظیر پردازنده، کیفیت دوربین، کیفیت نمایشگر، ظرفیت باتری، مدت زمان شارژدهی و حتی نسخه اندروید بر نوت 20 اولترا رجحان دارد و تنها به خاطر عدم بهره مندی از قلم S-Pen و همچنین نبود شارژر و هدفون درون جعبه قافله را به نوت می بازد.

با این حال نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا خرید گلکسی نوت 20 اولترا را به S21 اولترا ترجیح می دهید؟

  • مقایسه گلکسی S21 با آیفون 12؛ جدال پرچم دارهای مقرون به صرفه

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی S21 اولترا در مقابل گلکسی نوت 20 اولترا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S21 اولترا در مقابل گلکسی نوت 20 اولترا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید