8 ماده شیمیایی رایج و مضر موجود در مواد غذایی بسته بندی

به گزارش همه ایده های جدید ، متاسفانه امروزه بیشتر مردم مواد تشکیل دهنده موجود در مواد غذایی را آنالیز نمی نمایند. فرقی ندارد که یک غذای آماده یا ساندویچ از سوپرمارکت و رستوران ها خریداری کنیم زیرا امکان دارد در همه این غذاها مواد شیمیایی مضر یافت گردد. مطمئنا این غذاها برای مصرف به مقدار کافی ایمن هستند (با توجه به قانونی بودن آنها)، اما بدین معنی نیست که برای سلامتی و بدن شما خوب باشند.

8 ماده شیمیایی رایج و مضر موجود در مواد غذایی بسته بندی

اگر می خواهید سالم و جوان تر زندگی کنید و کمتر دچار بیماری های رایج شوید، بهتر است تا به ترکیبات روی بسته های غذایی بیشتر توجه کنید. بعضی مواد موجود در این ترکیبات می توانند برای سلامتی ما زیان آور باشند.

در ادامه با ما باشید تا با این 8 ماده شیمیایی که در این روزها به طور رایج در بعضی مواد غذایی یافت می شوند، بیشتر آشنا شوید:

1- شربت ذرت با فروکتوز بالا

شاید نام این ماده به گوش شما خورده باشد. این شربت از نشاسته ذرت گرفته می گردد، مقرون به صرفه، شیرین و پرهوادارترین شیرین نماینده در میان صنایع بزرگ غذایی است زیرا می تواند یک جایگزین مناسب برای قند باشد. این ماده به شدت فرآوری شده و برای سلامتی تان مضر است. طبق گزارش های بی شمار، تعیین شده است که شربت ذرت فروکتوز بالا می تواند هورمون لپتین را مهار کند. لپتین هورمونی است که به مغز شما فرمان می دهد چه زمان باید از خوردن غذا دست بکشید. این ماده بعلاوه حاوی اندازه زیادی جیوه است، بیشتر از آنچه که بدن شما نیاز دارد.

2- مونوسدیم گلوتامات (اسید سیتریک)

که به عنوان MSG نیز شناخته می گردد، مونوسدیم گلوتامات در بیشتر غذاهایی که از فروشگاه ها خریداری می کنید وجود دارد. شاید شناسایی این ماده بر روی بعضی بسته بندی ها سخت باشد زیرا با نام های زیادی به کار برده می گردد. بعضی اسامی رایج عبارتند از:

  • اسید سیتریک
  • مونوسدیم گلوتونات
  • مخمر اتولیزه
  • مالتودکسترین
  • سدیم کازئین
  • پروتئین گیاهی هیدرولیز شده
  • عصاره مخمر

موضوع اصلی که باید درباره این ماده بدانید این است که اسید سیتریک به سلول های عصبی تمام بدن آسیب وارد می نماید. این ماده بعلاوه می تواند باعث دیابت نوع 2 گردد. این ماده در بیشتر مواد غذایی از جمله سوپ های کنسرو شده، نوشابه های رژیمی، سوسیس و کالباس و … یافت می گردد. شگفت زده خواهید شد اگر بدانید این ماده در بسیاری از غذاهای سالم موجود در فروشگاه ها وجود دارد.

3- روغن PHO یا نیمه هیدروژنه

روغن نیمه هیدروژنه اغلب در محصولات پخته شده (از جمله کیک و شیرینی ها)، نان های بسته بندی شده، چیپس سیب زمینی و حتی بعضی سس ها یافت می گردد. این روغن به طور عمده در محصولاتی که در آن از چربی های ترانس استفاده می نمایند یافت می گردد زیرا این روغن منبع اصلی چربی ترانس است.

فراوری نمایندگان مواد غذایی از این روغن نه تنها به دلیل بالا بردن عمر مفید مواد غذایی استفاده می نمایند بلکه عطر و طعم مواد نیز بیشتر باقی می ماند. اما این روغن برای سلامتی شما مضر است. نه تنها این روغن مقدار کلسترول خوب بدن را کاهش می دهد، بلکه باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و حتی وخامت سلول ها در کل بدن می گردد. این روغن مضر است و مصرف آن به هیچ وجه پیشنهاد نمی گردد. از خوردن آن اجتناب کنید.

4- بوتیل هیدروکسی آنیسول (BHA)

آنتی اکسیدان ها برای شما خوب هستند اما مواد نگهداره آنتی اکسیدان نه لزوما. بوتیل هیدروکسی آنیسول یک نگهدارنده است که در بسیاری از محصولات از جمله چیپس ها و کرن فلکس وجود دارد. شاید این طور به نظر برسد که این ماده، از مواد موجود مهم و سالم محافظت می نماید اما در حقیقت از این ماده تنها برای جلوگیری از فاسد شدن سریع غذاها استفاده می گردد. این ماده به عنوان یک ماده سرطان زا و اختلال آور در خواب شناخته شده است و حتی باعث مسائل کبدی، اختلالات رفتاری و ریزش مو می گردد.

5- پروپیل گالات

این ماده شیمیایی نیز یکی دیگر از نگهدارنده ها به شمار می رود و معمولا به دلیل جلوگیری از فاسد شدن روغن و چربی ها به کار می رود. بسیار شبیه به BHA که برای جلوگیری از فاسد شدن غذا استفاده می گردد. در واقع پروپیل گالات عموما به همراه BHA استفاده می گردد و مشکل اصلی این ماده احتمال ابتلا به سرطان است. البته هنوز شواهد قطعی و اثبات شده نیست اما دانشمندان با تمرکز زیاد بر روی این ماده شیمیایی، دلیل هایی به وضوح برای نگرانی خود دارند.

این ماده شیمیایی در روغن های گیاهی، چیپس و بعلاوه طیف گسترده ای از محصولات گوشتی و حتی آدامس وجود دارد.

6- برومات پتاسیم

این ماده شیمیایی یک عنصر رایج در نان های تست بسته بندی شده است و بدین منظور طراحی شده است که حجم نان را افزایش دهد و کاری کند تا شبیه نان های سنتی به نظر برسد. مطالعات نشان داده اند که حیوانات به دلیل مصرف این عنصر به سرطان مبتلا شده اند، بنابراین برای اجتناب از آن بهتر است نان تازه بخرید!

7- رنگ های مصنوعی مجاز

هر چیزی که رنگ غذای شما را به صورت غیرطبیعی تغییر دهد برای شما مضر است. راه های بسیاری وجود دارد که بتوانید رنگ مواد غذایی خود را با استفاده از محصولات طبیعی تغییر دهید، اما بیشتر مواد غذایی که در قفسه های سوپرمارکت پیدا می کنید، از رنگ های مصنوعی استفاده می نمایند. رنگ های مصنوعی قرمز موجود در آب نبات و طیف وسیعی از غذاهای شیرین باعث بسیاری از مسائل تیروئیدی و بوجود آمدن تومورها می گردد. بعلاوه رنگ های زرد نیز ممکن است باعث ایجاد تومور کلیه شوند.

در نهایت، اگر احساس می کنید رنگ غذای شما غیر طبیعی است باید سعی کنید از آن اجتناب کنید. ممکن است دوری از این رنگ های چشم نواز و گول زننده سخت باشد، اما کاهش مقدار مصرف آن برای سلامتی شما عالی خواهد بود.

8- اسید بنزوئیک

اسید بنزوئیک به طور کلی در بسیاری از نوشیدنی هایی که حاوی ویتامین C هستند یافت می گردد. برای جلوگیری از رشد باکتری ها از این ماده در نوشابه ها و حتی بعضی آبمیوه ها استفاده می گردد. خودداری از آن سخت است مگر آنکه شما هوادار پر و پاقرص آبمیوه های طبیعی باشید که در این حالت هیچ نیازی به برگشت سمت نوشابه و آبمیوه های پاکتی نیست.

منبع: فوت و فن / dailyhealthremedies.com

به "8 ماده شیمیایی رایج و مضر موجود در مواد غذایی بسته بندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ماده شیمیایی رایج و مضر موجود در مواد غذایی بسته بندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید