سرماخوردگی در پاییز و 7 راه چاره عملی برای پیشگیری از آن

به گزارش همه ایده های جدید ، با تمام شدن فصل بی نظیر تابستان و سر رسیدن فصل سرما، سرماخوردگی در پاییز نیز افزایش می یابد. با آغاز پاییز بیشتر افراد توسط دمای پایین هوا غافلگیر شده و دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند. عادت باز کردن پنجره در تابستان و روشن کردن کولر تا روزهای ابتدایی پاییز ادامه می یابد و همین عامل می تواند جرقه آغاز سرماخوردگی در پاییز را بزند. جهت پیشگیری از سرماخوردگی در پاییز، ادامه مطلب را با خبرنگاران همراه باشید.

سرماخوردگی در پاییز و 7 راه چاره عملی برای پیشگیری از آن

دلایل سرماخوردگی در پاییز

با آغاز فصل سرما، ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا فعالیت بیشتری پیدا می نمایند و به دنبال میزبان مناسبی خواهند بود. بدین ترتیب سیستم ایمنی بدن ضعیف تر شده و باید مراقبت بیشتری جهت جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز به خرج داد.

همان طور که عنوان شد، عادت های تابستان و عدم انطباق با فصل سرما از مهمترین دلایل سرماخوردگی در پاییز است. لباس های نازک، باز کردن پنجره هنگام شب، دراز کشیدن مقابل کولر و خشک نکردن کامل بدن پس از استحمام برخی از عادت های فصل تابستان است که در صورت ادامه، به احتمال زیاد به سرماخوردگی در پاییز منجر می گردد.

در فصل سرما بیشتر افراد وقت خود را در محیط های بسته و منزل سپری می نمایند. به محض سرماخوردگی یک فرد احتمال درگیر شدن دیگر افراد نیز وجود دارد. بدین ترتیب سرماخوردگی همه گیر می گردد.

در ادامه مهمترین راهکارهای پیشگیری از سرماخوردگی در پاییز را با هم دیگر مرور می کنیم.

1- خواب کافی

یکی از مهم ترین عوامل جلوگیری از سرماخوردگی، خواب کافی است. عدم خواب کافی به صورت مستقیم روی سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی خواهد گذاشت. میزان خواب کافی برای هر فرد بالغ حدود 7 ساعت است. کمتر از این مقدار، بخصوص در فصل سرما به ضعف بدن منجر می گردد. با طولانی شدن ساعات شب در پاییز، وقت بیشتری نیز برای استراحت وجود دارد.

2- رژیم غذایی مناسب

به هیچ عنوان وعده صبحانه را از قلم نیاندازید. با طولانی شدن ساعات شب در فصل پاییز، صبح ها دیرتر هوا روشن می گردد. به همین دلیل افراد مقداری دیرتر از حد معمول از خواب برمی خیزند. در نتیجه وعده صبحانه را پشت گوش می اندازند.

سعی کنید هر 3 وعده غذایی خود را به طور کامل مصرف کنید. وعده های سنگین تر را به صبحانه و ناهار موکول کنید و شام سبک تری میل کنید. سعی کنید تا جای ممکن میوه و سبزیجات فصلی را در رژیم غذایی خود جای دهید. سیب، کلم بروکسل، انار، پرتقال، نارنگی، شلغم و گریپ فروت جزء بهترین میوه ها و سبزیجات پاییزی هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن حیاتی هستند.

سعی کنید مدت زمان زیادی را در فصل سرما با گرسنگی سر نکنید. گرسنگی باعث ضعف بدن و سیستم ایمنی شده و شما را در مقابل تهاجم ویروس ها آسیب پذیر می نماید.

3- ورزش منظم

ورزش منظم و روزانه، حتی پیاده روی ساده گردش خون شما را بهبود بخشیده و به تقویت سیستم ایمنی منجر خواهد شد. البته اگر برای مدت زیادی ورزش ننموده اید، در ابتدا آرام آغاز کنید. ممکن است از ورزش شدید و ناگهانی نتیجه عکس گرفته و دچار ضعف سیستم ایمنی شوید. برای مثال، دویدن طولانی مدت در فصل سرما ممکن است به کسالت و در نهایت سرماخوردگی منجر گردد.

در فصل سرما بیشتر افراد به باشگاه های ورزشی مراجعه می نمایند. اصول بهداشتی و دوش دریافت پس از باشگاه را از قلم نیاندازید. ویروس سرماخوردگی در محیط های عمومی به سرعت شیوع پیدا می نماید.

4- شستن دست ها

شستن دست ها قبل از خوردن غذا امری ضروری برای اجتناب از سرماخوردگی در پاییز است. همچنین سعی کنید با دست های آلوده از لمس دهان، چشم و بینی خود خودداری کنید. ویروس و باکتری ها از این طریق به سادگی وارد بدن می شوند. این موجودات در فصل سرما به دنبال میزبان مناسبی جهت ادامه حیات می گردند.

5- کاهش استرس

هنگام فشارهای عصبی، بدن شما هورمون های استرس را ترشح می نماید. این هورمون ها قدرت و سرعت عمل سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عوامل تهاجمی کاهش می دهند. استرس و فشار عصبی، امروزه در کشور ما به امری طبیعی تبدیل شده است. با این وجود جهت جلوگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی در پاییز، سعی کنید در هفته های اول فصل سرما آرامش خود را حفظ کنید.

استراحت بیشتر و اوقات فراغت می تواند روی فشارهای عصبی تأثیر مثبتی داشته باشد. سعی کنید نیم الی یک ساعت در روز را به استراحت کامل اختصاص دهید. بدین ترتیب انرژی بیشتری برای ادامه روز خواهید داشت و سیستم ایمنی بدن نیز فرصت بازسازی پیدا می نماید.

سعی کنید روز جمعه را به استراحت کامل و بودن در کنار خانواده صرف کنید. داشتن یک روز تعطیل به انرژی و انگیزه مضاعف شما در طول هفته بعد یاری نموده و بازدهی شما را نیز افزایش خواهد داد.

6- اوقات فراغت

در طول هفته ساعاتی را به گذراندن اوقات فراغت اختصاص دهید. تفریح مورد علاقه خود را انجام دهید. شادی و خندیدن باعث افزایش انرژی شده و توان شما را در انجام کارها نیز افزایش می دهد. برخی افراد با اوقات فراغت میانه خوبی ندارند و ترجیح می دهند به کار بیشتر بپردازند. غافل از اینکه اوقات فراغت می تواند انگیزه افراد را برای انجام کار نیز چند برابر کند. سیستم ایمنی و توان ذهنی مقابله با بیماری ها نیز با احساس شادی ارتباط مستقیم دارد.

7- گرم بپوشید

همه ما با این مسأله آشنایی داریم که دمای پایین بدن باعث ضعف سیستم ایمنی می گردد. با این وجود کمتر کسی به درستی آن را رعایت می نماید. سعی کنید در فصل پاییز از پوشیدن لباس های آستین کوتاه خودداری کنید. پس از استحمام بدن و موهای خود را کاملاً خشک نموده و سپس به بیرون خانه بروید.

دمای هوا در نزدیکی صبح به شدت افت می نماید و همین عامل بیشتر افراد را دچار سرماخوردگی در پاییز می نماید. شب ها هوای مناسبی دارد و برخی افراد پنجره ها را باز نموده و جلوی آن می خوابند. با افت شدید دما در صبح بدون شک سرماخوردگی به سراغ شما می آید.

در نهایت اگر با رعایت تمامی این موارد باز هم به سرماخوردگی در پاییز دچار شدید، به پزشک خود مراجعه کنید. بخصوص اگر سرماخوردگی شما از 2 روز بیشتر طول کشید سعی کنید آن را پشت گوش نینداخته و برای مقابله با آن نزد دکتر بروید.

نظر شما در خصوص سرماخوردگی در پاییز و مسائل ناشی از آن چیست؟ راهکارهای عملی بهتری برای مقابله با آن سراغ دارید؟ به نظر شما کدام یک از موارد ذکر شده تأثیر بیشتری در جلوگیری از سرماخوردگی دارند؟ تجربه تلخ سرماخوردگی در پاییز را با ما و دوستان خود نیز در میان بگذارید.

منبع: psychologytoday

منبع: وبلاگ بامیلو

به "سرماخوردگی در پاییز و 7 راه چاره عملی برای پیشگیری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرماخوردگی در پاییز و 7 راه چاره عملی برای پیشگیری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید