شفاف سازی میراث فرهنگی در خصوص مسیرگشایی محله سرخاب

به گزارش همه ایده های جدید ، به دنبال اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر این که خانه های قدیمی محله سرخاب و حتی بازارچه این محله در نتیجه اجرای پروژه مسیرگشایی در محله سرخاب تبریز، تخریب می شوند، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

شفاف سازی میراث فرهنگی در خصوص مسیرگشایی محله سرخاب

مرتضی آبدار در گفت وگو با همه ایده های جدید ، با بیان این که ثبت دنیای بازار تاریخی تبریز مبداء و مسیر تصمیم گیری های اجرایی در محدوده تاریخی و فرهنگی تبریز است، اظهار کرد: از زمانی که بازار تاریخی تبریز به عنوان یک ابنیه دنیای به ثبت رسید، ضوابط در خصوص بافت تاریخی و فرهنگی این منطقه فرق کرد و ضوابط دنیای در این رابطه حاکمیت داشته و همه موظف به رعایت آن هستیم.

وی با بیان این که در سال 1378 طرح تفصیلی بافت تاریخی و فرهنگی تبریز توسط مهندسین مشاور نقش دنیا پارس مطالعه و به تصویب رسید، اضافه کرد: یکی از موضوعات این طرح، احیای میدان صاحب آباد(میدان صاحب الامر) بود و بر اساس این طرح پیشنهاداتی ارائه شده بود تا از یک قسمت، مسیرگشایی گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: پروژه مسیرگشایی در محله سرخاب پس از این که بازار تبریز در سال 89 به ثبت دنیای رسید، لغو و متوقف شده است و اکنون هیچ فعالیت عمرانی در این رابطه وجود ندارد، مصوبه ای داریم که ایجاد مسیرگشایی و اقدامات جدید در بافت قدیمی که مغایر با ضوابط دنیای یونسکو باشد، ممنوع بوده و ما این موضوع را رسماً به شهرداری ابلاغ نموده ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تأکید بر این که پس از ثبت دنیای بازار تبریز در سال 89 ضوابط دنیای میراث فرهنگی یونسکو در این رابطه حاکمیت دارد، گفت: تأسف می خوریم که بعضاً در فضای مجازی به جای این که روشنگری اساسی گردد، شایعاتی این چنینی مطرح می گردد، چون تصاویر ابنیه های منتشر شده در فضای مجازی به این موضوع(پروژه مسیرگشایی) هیچ ارتباطی ندارد.

وی با بیان این که امروز به همراهی مدیر پایگاه دنیای بازار، معاون میراث فرهنگی اداره کل و مدیر میراث فرهنگی شهرستان تبریز از محل موردنظر بازدید کردیم، گفت: اتفاقاتی که در گذشته در این رابطه افتاده همگی متوقف شده و آن گونه که بحث را در فضای مجازی مطرح می نمایند، حقیقت ندارد.

آبدار با اشاره به این که تابلویی هم که در مسیر نصب شده مربوط به گذشته بوده و به دستور میراث فرهنگی برداشته می گردد، توضیح داد: شهرداری بدون هماهنگی با دفتر پایگاه دنیای بازار، هیچگونه اقدامات عمرانی نمی تواند در این محدوده انجام دهد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این رابطه در گفت وگو با همه ایده های جدید اعلام کرد: پروژه مسیرگشایی در سال 87 مصوب شده بود که از سال 89 به بعد با ثبت دنیای بازار تاریخی تبریز، متوقف شد و امکان اجرای ادامه پروژه لغو شد.

سید حسن قریشی با بیان این که تصویر بنایی که در فضای مجازی منتشر شده هیچ ربطی به پروژه نداشته و از آن فاصله دارد، اضافه کرد: این در حالی است که پروژه از سال 89 متوقف شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از ثبت دنیای بازار(در سال 89) و زمانی که روند این پروژه متوقف نشده بود، خانه تاریخی در مسیر طرح وجود داشت که تخریب شده باشد؟ گفت: خیر چنین موردی وجود نداشته و خانه های واقع در این محله الزاماً تاریخی ثبتی نیستند و صرفاً قدیمی هستند.

قریشی با تأکید بر این که از سال 89 تاکنون در این مسیر در رابطه با طرح مسیرگشایی، هیچ عملیات عمرانی انجام نشده است، یادآور شد: با یک بازدید میدانی ساده می توان به راحتی این موضوع را دریافت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شفاف سازی میراث فرهنگی در خصوص مسیرگشایی محله سرخاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شفاف سازی میراث فرهنگی در خصوص مسیرگشایی محله سرخاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید