چگونه قرارداد اجاره را فسخ کنیم؟

به گزارش همه ایده های جدید ، یکی از قراردادهای رایج قرارداد اجاره است که افراد به علت موضوعاتی در بعضی موارد با چالش های روبرو می شوند. یکی از موارد چالش برانگیز فسخ قرارداد اجاره است.

چگونه قرارداد اجاره را فسخ کنیم؟

طرفین حق فسخ کردن اجاره را ندارند مگر در موارد و شرایطی که قانون تعیین نموده است در واقع به علت لازم بودن عقد اجاره فسخ این قرارداد به آسانی امکان پذیر نیست؛ اما با وجود شرایط و موارد ذکر در قانون طرفین می تواند عقد را فسخ نمایند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

فسخ کردن اجاره از سوی مستأجر

بر طبق قانون مواردی که مستأجر می تواند اجاره را فسخ کند عبارت است از:

  • هرگاه تعیین گردد مال مورد اجاره یک عیب دارد.
  • درصورتی که موجر مورد اجاره را به مستأجر تحویل ندهد.
  • اگر در مدت اجاره، مورد اجاره به واسطه حادثه کلاً یا به صورت جزئی تلف گردد مستأجر حق فسخ دارد.
  • اگر در مدت اجاره ملک احتیاج به تعمیرات داشته باشد که تأخیر در انجام دادن آن تعمیرات باعث ضرر موجر بگردد، مستأجر نباید مانع تعمیرات بگردد و اگر زمان تعمیرات خانه نتواند از تمام یا قسمتی از ملک استفاده نماید در این صورت حق فسخ اجاره را خواهد داشت.
  • اگر مورد اجاره (ملک) با اوصافی که در اجاره نامه قید شده مطابقت نداشته باشد.
  • درصورتی که در اجاره نامه مستأجر حق فسخ معامله را داشته باشد یا شرطی در قرارداد اجاره گذاشته باشند.

فسخ کردن اجاره به وسیله موجر

موجر صاحبخانه است، اما وقتی خانه به رهن و اجاره مستأجر در می آید، جز در مواردی که قانون تعیین نموده، نمی تواند اقدام به فسخ اجاره نامه کند. به عنوان مثال اگر صاحبخانه قصد فروش خانه ای را که در رهن و یا اجاره مستأجر است، داشته باشد، درصورتی که حق فسخ اجاره نامه را نداشته باشد، موظف است که رضایت مستأجر را برای تخلیه ملک به دست آورد.

رضایت را می تواند از راه های مختلفی مانند پرداخت خسارت یا هرآنچه که مدنظر مستأجر است انجام دهد و یا خانه را با مستأجر به مالک نو واگذار کند.

در قرارداد اجاره ذکر می گردد که اجاره بها باید ماهیانه به وسیله مستأجر پرداخت گردد، مستأجر هم وظیفه دارد اجاره بهای توافقی که در اجاره نامه قید شده است، در موعد مقرر به مالک یا موجر پرداخت کند.

درصورتی که مستأجر به تعهد خود عمل نکند و در پرداخت اجاره به مالک بدحسابی کند، در این صورت اگر در اجاره نامه حق فسخ در صورت عدم پرداخت اجاره بها ذکر شده باشد، موجر حق فسخ اجاره نامه را به علت عمل نکردن به شروط قرارداد، دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا اموال قولنامه ای را می توان توقیف کرد؟ را مطالعه کنید.منبع: پیام دلتا

به "چگونه قرارداد اجاره را فسخ کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه قرارداد اجاره را فسخ کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید