کرونا، آمازون را برترین برند دنیا کرد

به گزارش همه ایده های جدید ، تخمین زده می گردد تا خاتمه امسال میلادی ارزش این غول دنیای تجارت الکترونیک به 415.8 میلیارد دلار برسد که این رقم نسبت به سال 2019 رشد 32 درصدی نشان می دهد که رقمی بسیار مناسب در شرایط امروز به شمار می رود.

کرونا، آمازون را برترین برند دنیا کرد

میترا جلیلی| بانک توسعه آسیایی پیش بینی کرد شیوع ویروس کرونا می تواند به از بین رفتن 8.8 تریلیون دلار معادل 10 درصد از فراوری ناخالص داخلی جهان، منجر گردد. اما به نظر می رسد برند های برتر و پولساز جهان کرونا را شکست داده اند و در شرایط فعلی حتی پیروز به افزودن مجموع ارزش این برند ها تا 5 تریلیون دلار شده اند.

یک گزارش از برترین های جهان

2020 BrandZ در تازه ترین گزارش خود 100 برند باارزش جهان در سال 2020 را معرفی نموده که این موضوع نشان می دهد مجموع ارزش این صد برند با فراوری ناخالص داخلی ژاپن برابری می نماید. امسال ارزش صد برند برتر جهان از 5 تریلیون دلار هم گذشته است و این گزارش نشان می دهد که مجموع ارزش این برند ها نسبت به سال 2019 فرایندی افزایشی داشته است.

همچنین این گزارش یادآور شده است که صد برند برتر معرفی شده در سال 2019 ارزشی معادل 4.7 تریلیون دلار و در سال 2018 هم ارزشی معادل 4.4 تریلیون دلار داشتند که امسال تخمین زده می گردد تا سرانجام امسال میلادی ارزش آن ها حتی از 5 تریلیون دلار هم عبور کند.

همچنین لازم به ذکر است که ارزش این برند ها از سال 2006 تا به امروز رشدی 245 درصدی داشته است، چراکه در آن موقع مجموع ارزش این برند ها برای نخستین بار به یک تریلیون دلار رسید و یک نقطه عطف برای برندسازی در جهان به شمار رفت.

در این گزارش آمده است که با وجود پاندمی کرونا، ارزش مجموع برند های برتر جهان نسبت به سال 2019 به طور متوسط افزایش 7 درصدی داشت که در شرایط کرونایی فعلی این رقم رشد نسبتاً مناسبی است و بسیاری، با توجه به شرایط اقتصادی جهان و رکود حاصل از کرونا هیچ امیدی به این موضوع نداشتند.

همچنین در بخش دیگری از این گزارش آمده است، بخش عمده 10 برند برتر جهان در حوزه فناوری قرار دارند و بیشتر آن ها هم امریکایی هستند که از جمله آن ها می توان به مایکروسافت، گوگل و فیس بوک اشاره نمود و البته فقط 2 برند حاضر در جمع 10 برند برتر جهان به کشور چین مربوط می شوند که امسال این موضوع نیز تازگی دارد.

آمازون؛ پرچمدار جهان

امسال نیز همچون سال گذشته آمازون اپل را کنار زد و پیروز شد که در صندلی نخست لیست برترین های جهان بایستد و به عنوان باارزش ترین برند جهان شناخته گردد. تخمین زده می گردد تا سرانجام امسال میلادی ارزش این غول جهانی تجارت الکترونیک به 415.8 میلیارد دلار برسد که این رقم نسبت به سال 2019 رشد 32 درصدی نشان می دهد که رقمی بسیار مناسب در شرایط امروز به شمار می رود.

شاید بتوان یکی از دلایل پیروزیت بالای آمازون در دوران کرونا را افزایش خرید های آنلاین و فرایند روبه رشد تجارت الکترونیک در جهان دانست. این کمپانی پیروز شد از زمان شیوع کرونا تا به امروز تعداد زیادی کاربر برای خرید آنلاین جذب کند و جزو معدود کمپانی های عظیم جهان به شمار رفت که چندان تعدیل نیرو در آن شاهد نبودیم، چراکه دائم کارمندان آن در حال بسته بندی و پردازش اطلاعات خرید مردم بودند.

طبق گزارش 2020 BrandZ، اپل هم با ارزش 352.2 میلیارد دلاری و رشد 14 درصدی نسبت به سال قبل، به عنوان دومین برند باارزش جهان شناخته شد. البته باید یادآور شد که اپل سال گذشته نتوانست حریف آمازون گردد و در سال 2019 هم در صندلی دوم ایستاد. امسال نیز با وجود کوشش های فراوان باز هم به دلیل کاهش فروش تلفن همراه و سایر محصولات، با وجود برنامه ریزی های فراوانی که داشت، نتوانست آمازون را شکست دهد.

مایکروسافت هم با ارزش تقریبی 326.5 میلیارد دلار در رده سوم لیست باارزش ترین برند های جهان قرار گرفته و باید گفت که نسبت به سال 2019 رشدی 30 درصدی داشته است.

این برند سال 2019 چهارمین برند باارزش جهان بود و امسال یک پله صعود نموده است که شاید بتوان این رشد را در نتیجه استقبال فراوان مردم از اپلیکیشن ها و پلتفرم های مایکروسافت همچون مایکروسافت تیمز در دورکاری های کرونا و همچنین برپایی کلاس های درس آنلاین ازطریق پلتفرم های این کمپانی مرتبط دانست.

اما گوگل از شرایط امروز خود به هیچ عنوان راضی نیست، چون درحالی که سال گذشته سومین برند باارزش جهان شناخته می شد حالا در صندلی چهارم ایستاده و ارزش آن هم نسبت به سال 2019 رشدی 5 درصدی نشان می دهد. این گزارش تخمین می زند که تا سرانجام سال 2020 ارزش گوگل به 323.6 میلیارد دلار خواهد رسید.

این برند های ناکام

بعضی برند ها البته در این لیست بسیار کمتر از حد انتظار ظاهر شدند که از این برند ها می توان به ویزا، علی بابا، تنسنت و فیس بوک اشاره نمود. در گزارش امسال این موسسه آمده است که پنجمین صندلی این جدول به کمپانی Visa تعلق گرفته و ارزش آن در سال 2020 معادل 186.8 میلیارد دلار تخمین زده شده است که نسبت به سال گذشته رشدی 5 درصدی نشان می دهد. این برند در سال 2019 نیز پنجمین برند جهان بود و با اینکه انتظار داشت درآمد و ارزش بیشتری کسب کند، اما ناکام ماند.

برند علی بابا نیز با ارزش 152.5 میلیارد دلار در رده ششم این لیست ایستاد که این رقم نشان از رشد 16 درصدی ارزش این برند نسبت به سال 2019 دارد. سال گذشته علی بابا در رده هفتم با ارزش ترین برند های جهان ایستاده بود و البته هرچند امسال یک رتبه بالاتر رفته، ولی به هرحال از چشم اندازش عقب تر است و کرونا را عامل این موضوع می داند.

تنسنت، فیس بوک، مک دونالد و مسترکارد نیز در رده های هفتم تا دهم قرار گرفتند. گزارش 2020 BrandZ همچنین نشان می دهد که کمپانی چینی تنسنت با رشد 15 درصدی نسبت به سال 2019، ارزشی 150.9 میلیارد دلاری خواهد داشت. این برند سال گذشته هشتمین برند باارزش جهان بود و در امسال میلادی رتبه هفتم را ازآن خود نموده است.

فیس بوک هم که سال 2019 عنوان ششمین برند باارزش جهان را به خود اختصاص داده بود امسال در ردیف هشتم نشست. این برند که تخمین زده می گردد تا سرانجام 2020 ارزشی 147.1 میلیارد دلاری داشته باشد نسبت به سال گذشته با کاهش ارزش 7 درصدی روبرو شده است.

ارزش مک دونالد 129.3 میلیارد دلار عنوان شده که این رقم نشان از کاهش یک درصدی ارزش این برند نسبت به سال 2019 دارد. این برند در سال گذشته هم در رتبه نهم قرار داشت.

مسترکارد نیز برای نخستین بار به جمع 10 برند برتر جهان ورود نموده و انتظار می رود ارزش آن در سال 2020 به حدود 108.1 میلیارد دلار برسد که نشان از رشد 18 درصدی نسبت به سال 2019 دارد. این برند به دلیل عملکرد اقتصادی مناسب و تراکنش های متعددی که در دوران کرونا داشته برای نخستین بار به 10 برند برتر راه یافته و در صندلی دهم ایستاده است.

تازه واردان لیست

5 برند تازه وارد در جمع 100 برند برتر جهان وجود دارد که دو مورد آن ها چینی هستند؛ یکی از آن ها اپلیکیشن تیک تاک و دیگری Bank of China است و بعد از آن هم UnitedHealthcare با رتبه 86، برند لانکوم با رتبه 98 و پپسی با رتبه 99 جای گرفته اند. این درحالی است که سال گذشته 4 برند چینی تازه وارد بودند و می توان گفت که درمجموع، حالا 17 برند چینی در جمع 100 برند برتر جهان جای گرفته اند.

این گزارش همچنین یادآور شده است که نیمی از برند های برتر لیست 100 برند برتر جهان، امریکایی هستند و یک چهارم آن ها هم آسیایی که دراین میان البته 17 برند چینی هستند و دو مورد یعنی علی بابا و تنسنت نیز در میان 10 برند برتر قرار دارند. دو برند تویوتا و NTT هم از ژاپن در بین 100 برند برتر جهان جای گرفته اند.

طبق این گزارش، امسال همچنین به دلیل تأثیر کروناویروس بعضی برند های حوزه پزشکی که با فناوری پیوند خورده اند در بین برترین برند های جهان دیده می شوند. باید گفت که برند های مرتبط با حوزه سلامت، ره صدساله را یک شبه پیمودند چراکه در بحران کرونا، توانمندی های این بخش بیشتر به چشم آمد.

منبع: روزنامه ایران

منبع: فرادید

به "کرونا، آمازون را برترین برند دنیا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، آمازون را برترین برند دنیا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید