13 عضو شورای امنیت با فعال شدن مکانیسم ماشه مخالفت نموده اند

به گزارش همه ایده های جدید ، منابع خبری گزارش داده اند 13 عضو شورای امنیت با نگارش نامه هایی با کوشش آمریکا برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران مخالفت نموده اند.

13 عضو شورای امنیت با فعال شدن مکانیسم ماشه مخالفت نموده اند

به گزارش گروه سیاسی همه ایده های جدید ، یک رسانه انگلیسی مدعی شده 13 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد با نگارش نامه هایی به رئیس شورای امنیت مخالفت خودشان را با کوشش آمریکا برای بازگشت اتوماتیک تحریم ها علیه ایران اعلام نموده اند.

خبرگزاری رویترز با گزارش این خبر اضافه نمود اعضای شورای امنیت در این نامه ها که به رویت این رسانه رسیده تصریح نموده اند آمریکا در سال 2018 از برجام خارج شده و قادر به استفاده از مفاد این توافق برای احیای تحریم ها علیه ایران نیست.

این رسانه انگلیسی، این اقدام را به عنوان منزوی تر شدن آمریکا در راستا حرکت به سمت احیای تحریم ها علیه ایران تفسیر نموده است.

رویترز نوشته در فاصله 24 ساعتی که از اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه می گذرد، بریتانیا، فرانسه، آلمان، بلژیک، چین، روسیه، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس نامه هایی در مخالفت با اقدام آمریکا نوشته اند.

تنها عضو شورای امنیت که علاوه بر خود آمریکا در مخالفت با اقدام این کشور علیه ایران نامه ننوشته جمهوری دومینکین است. این کشور در قطعنامه چند روز پیش نیز تنها کشوری بود که در کنار آمریکا ایستاد.

دولت آمریکا روز پنجشنبه (21 اوت/30 مرداد) با ارائه نامه ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم های بین المللی علیه ایران آگاه کرد.

آمریکا در این نامه ایران را به نقض اساسی تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متهم نموده است.

این نامه، فرایند 30 روزه ای را شروع می نماید که از لحاظ تئوریک می تواند به بازگشت اتوماتیک تحریم سازمان ملل علیه ایران منجر گردد.

خبرگزاری رویترز نوشته با فرایندی که آمریکا شروع نموده، قاعدتاً تمامی تحریم های سازمان ملل باید نیمه شب 19 سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با 04:30 بامداد 29 شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته شوند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

اکنون چه می گردد؟

طبق مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت که در سال 2015 برای تأیید برجام صادر شده، چنانچه هیچ یک از اعضای شورا به فاصله 10 روز بعد از دریافت شکایت درباره عدم پایبندی به برجام پیش نویس قطعنامه ای برای تمدید برطرف تحریم ها پیشنهاد نکند، رئیس شورای امنیت باید ظرف 20 روز آینده چنین پیش نویسی را ارائه کند.

ایالات متحده قادر خواهد بود این قطعنامه را وتو کند و استدلال صریح تری را مطرح کند که تحریم ها علیه ایران باید مجدداً اعمال شوند.

با این حال، در متن قطعنامه 2231 تنها تصریح شده که رئیس شورای امنیت دیدگاه های کشورهای دخیل در موضوع را در نظر خواهد گرفت. بعضی از دیپلمات ها به خبرگزاری رویترز گفته اند با توجه مخالفت های شدید موجود با اقدام آمریکا، رئیس دوره ای شورای امنیت -که در ماه آگوست اندونزی و در ماه سپتامبر اندونزی- است، نیازی به ارائه چنین پیش نویسی نخواهد داشت.

یک دیپلمات در شورای امنیت به شرط عدم افشای نام گفت: با توجه به مخالفت های شدید اکثریت اعضای شورای امنیت مبنی بر اینکه فرایند بازگشت اتوماتیک تحریم ها شروع نشده است، رئیس شورای امنیت چنین پیش نویسی را ارائه نخواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "13 عضو شورای امنیت با فعال شدن مکانیسم ماشه مخالفت نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 عضو شورای امنیت با فعال شدن مکانیسم ماشه مخالفت نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید